Nothing..

 

Assalamualaikum and Good evening to all.

Bersua kembali dalam ruangan blog aku kali ini, tp kali ini aku x tahu nk kongsi citer apa dgn uOls semua.bytheway i’m try the best k..huhu.

Dalam duk buhsan menghintung hari ,tiba2 lak aku teringat zaman aku kecik2 dulu,uish kalau nk diingatkan kembali, kalau nk kenal aku ni seorang yang amat nakal,biasa la masa tu kan budak2 lg hehe…Tapi nakal2 aku ni nenek tetap syng aku,tu yang best tu,kemana jer nenek pergi mesti nenek akan bawa aku bersama,dan apa yang aku nk mesti akan dapat..huhu

aku masih ingat sampai sekunk pesan2 nenek  kat aku,antara2 pesan nenak kepada aku adalah, pertaman,jangan kita lupa pada tuhan,kedua,nk pergi jauh dari rumah jgn lupa bawa quran,ketiga,selalu baca al-quran,keempat,buat baik kepada semua orng,jagn benci dan bermusuh dengan org lain, dan kelima jangan derhaka pada mak dan ayah.

Itu pesan2 nenek aku, aku pernah kene pajang ngn nenek kerana lupa nk baca al-quran sewaktu pulang dari sekolah.aku kene rotan, tp xder la sakit sangat,coz nenek x rotan macam abah rotan,kalau abah rotan berair air mata..huuhu

kalau uOls nak tahu dari umur aku 7 tahun sampai la umurku 10 tahun,hidup aku dengan rotan abah aku itu la,kalau x kerana rotan tu,mungkin aku x jadi org kot(mengikut pepatah la)huhu…memang perit,tp best, kerana blh mengajar aku erti kehidupan yang sebenarnya, aku tahu abah,mak dan nenek pukul aku sebab diorang sayang aku.kan aku da cakap aku ni dulu budak degil, so sesuai la kene rotan….hehehe…

yang last kali abah aku pukul aku, masa aku ngn adik aku curi2  hisap rokok tak silap aku masa tu aku darjah 6 kot,adik aku darjah 4, dah la p curi rokok abah sendiri,hisap plak sebelah bilik abah,memang cari nahas la,dalam syok hisap rokok,tiba2 ada rasa sesuatu je yang sampai ke pipi aku ini, sejuk je rasa, sekali aku pandang,ambil kau,abah aku dah lesing muka aku,mana x meraung masa tu,sakit woooo, moral kat sini,jangan la cuba nk hisap rokok,kalau nk isap rokok tu jangan la curi yang ayah punye,lau x nanti kantoi bodoh2.

kadang2 bila aku teringat kisah silam aku ni,sedey la plak,tp kadangkala gembira la plak…huhu..nthlah…aku bersyukur kerana aku dapat hidup didalam keluarga yang bahagia,dan aku bersyukur mendapat seorang ayah yang berdedikasi,tegas,disiplin dalam mendidik anak-anaknya, aku respect la kat ayah aku.walaupun muka dia yang menakutkan kitaorang tapi hati dia tetap baik.

Dalam hidup aku,aku x boleh hilang orang aku sayangi, masa nenek meninggal aku x dapat nk menerima,tapi aku menangis sekuat manapun,nenek xkan kembali.akhir sekali aku pasrah,aku redha,hidup aku sunyi sikit,bila nenek xde,kalau x aku selalu bersama ngn nenek,kemana sahaja nenek pergi mesti aku ada,tapi kini hanya bayangan nenek sahaja yang tinggal,walaubagaimanapun aku tetap rindu pada mu nenek,aku doakan semoga roh mu dicucuri rahmat dan diletakkan dikalangan org2 yang beriman,amin..

walauapapun aku bersyukur kehadrat illahi kerana aku masih lagi mempunya kedua2 org yang aku kasihi dan cintai iaitu ma dan abah aku,diorang diibaratkan permata dihati aku,aku terlalu sayangkan mereka.

aku pun dah x tahu nk citer apa lagi,nth betul nth tidak susunan citer aku ni,aku main type jer apa yang terkeluar dari mulut aku ni.

apa2 pun aku harap korang sayangilah kedua2 ibubapa anda,jangan terlalu ikuttkan perasaan dan hati, bila mak ayah marah sikit merajuk,lari dari rumah, x elok perangai tu,ish sapo dio yang ajar depa lagu tu..sebaliknya,mereka sebenar sayang kat hangpa semua,bukan depa benci,kan pepatah ke peribahasa aku pun dah lupa, yang berrbunyi(sorry xder bunyi,bace je ek) “marah tu tandanya syang” lebih kurang la tu…

sebelum berundur,maafkan la jika aku ada membuat kesilapan,terkasar bahasa atau sebagainya, akhir sekali terima kasih kepada anda sema…

 

ok…Assalamualaikum…

2 comments:

SaiF HaQieM said...

bila baca entry ko ni teringat zaman aku kecik dulu...lbh kurang sama cuma beza aku slalu kene marah dgn atok aku & tukang pujuk nenek aku...tp dua2 sygkn aku..skrg atok dh tx da..rasa sunyi & kehilangan...nenek je la tmpat aku brmanja...tp tx mcm dulu dah sbb aku dh duduk dgn fmily...huhuhu..

Khairiz said...

owh yer kew..huhu..aku saja2 jer tu..busan x tau nk citer apa..hehehe.
nyway thanks for comment..