Jong’s Crocodile Farm


Masa aku kat Sarawak tempoh hari, aku berkesempatan melawat kadang buaya di Jong’s Crocodile Farm.
Ada sesetengah orang dia x berminat ke tempat2 macam ni, tapi aku, aku memang minat pada binatang, ye la bukan kat zoo xda buaya ada, tapi di Sarawak kan terkenal ngn buaya, teringin nak jumpa ngn bujang senang, tapi nak wat macamana buaya yang terbesar tu belum di ketemui lagi, masih ada lagi dalam sungai Sarawak.


Nak masuk farm ni mesti la kena pakai wristband, harga wristband kalau bkn rakyat Sarawak RM16, tapi kalau orang Sarawak RM10 je la, nasib baik time ni org srwk yg bawa aku, so RM10 je la aku bayar. Dalam ni bukan ada buaya sahaja, byk lagi binatang2 lain, like zoo la, tapi di sini buaya la yg paling bnyk, dah nama pun kadang buaya.

Kepada org yg minat nk mengenali spesis2 buaya ni blh la berkunjung ke Jong’s Crocodile ni, x jauh dari Bandar Kuching, hanya mengambil masa dlm 35 minit sahaja


Ini buaya muda lagi, that y dia masih dok dalam kolah, masa mula aku sampai di sini, aku ingat kan buaya ni x idup, tapi bila skali dia gerak, ambik kau..huh, x blh nk byg kan,klau aku jatuh ke dalam kolah ni..tgk dia buka mulut pun dah cukup da. Dulu nk tgk sekor buaya pun susah, ni berpuluh2 ekor buaya dalam kolah, dan kolam x silap aku berates kot. X sempat lak nk Tanya pengurus dia bapa jumlah kesemua..hehehe


Buaya yang ni dia x makan org, di mkan ikan x silap aku, coz mulut dia muncung. X blh la makan manusia..hehehe...mau je aku peggang, tapi walau pun buaya ni x makan org, mana la tau tetibe nk jadi, sapa tahu kan, so x yah menempah maut. Sekadar tgk dari dekat pun dah jadi la.


Time dia nak makan ni, kat sini dia bagi makan 2 kali sehari, pertama kul 11 pagi dan kedua kul 3 ptg, ni dia menuju kea rah kitaorang, tapi xpa pagar ada, apa yg nk di takutkan hehe. Tapi buaya ni la yg buat aku terkejut, dia tetibe macam nk terkam aku yg dok kat tepi pagar tu, sib sempat larikan tangan aku...tgh syok tgk buaya lain makan, sampai lupa yg ni dok dekat ngn aku..huhu.



Yang ni plak bila dah dapat makanan laju2 dia lari ke tepi...dia x sedar ada yg lain follow blkg dia.






Ada Nampak buaya yg paling besar dan panjang?? Tapi kesian, dia x dapat makanan, kerana yg lain lg pantas dari dia...





Dah selamat masuk dalam mulut dah ayam tu..best tengok dia makan..hehe


Time ni aku blh byg, macamana buaya makan manusia. Seram sejuk di buatnya.
Ini sahaja koleksi gambar aku dpt kongsikan, byk lagi sebenarnya, kalau nk tgk pergi la kat Jong Crocodile kat kuching Sarawak, baru best, kat sini dia ada wat show time buaya makan..seronok plk tgk buaya melompat tuk mengambil makanan yang di gantung kat tali...atau pun tgk kat photo album fb aku k.
Tapi aku x lama kat sini, coz hari tu juga aku balik kl, flight aku kul 7 mlm. Tunggu buaya makan saja dah kul 3.30 ptg. Nk gerak balik lg 35 minit, tapi member aku sempat lg nk pergi beli kek lapis. Huhu
Last2 kat kul 7 baru sampai kat aeport, sib baik flight kami delay, lau x memang terlepas la...huhu, tapi memang x puas la, aku akan pergi lagi di lain hari..InsyaAllah.


4 comments:

nas said...

bestnyer g taman buaya....xajak pon..hehehhee
g ngan sape ek?

fingerscrossed said...

Aku ada baca Reader's Digest
cerita tentang serangan buaya

Ada seorang perempuan ni tengah mandi di tasik
tiba2, ada buaya gigit kaki dia
kemudian, sambil gigit, buaya tu berpusing-pusing dalam air
habis koyak kaki perempuan tu
pastu dia tarik masuk dalam air...

Nasib baik ada orang datang tolong dengan memukul buaya tersebut di mata...


Begitulah dahsyatnya serangan buaya...

By the way, bestnya melawat taman buaya!!!

Khairiz said...

nas : best erk....tu masa cuti kat sarawak hari tu je, berkesempatan dapat pg sana....

Khairiz said...

fingercrossed : thank sharing citer di sini, betul la tu, buaya kan suka makan daging.

so ada masa prgi la melawat taman buaya k:)