Bila sudah tiba masanya…..

 

Pada malam sabtu lepas aku dikejutkan dengan berita pemergian Allahyarham pakcik husien, ayah abg ipar aku, dan yang aku dah anggap bapa saudara ku sendiri, pergi dengan tenang, pergi dengan mengejut, yang sebelum ni pada fizikalnya Allahyarham memans sihat walfiat, tapi sapa tahu, bila masa nya sudah sampai, nak x nak dia terpaksa kembali.

Tapi aku, kakak, abang ipar aku, dan adik abg ipar aku, tiba di kelantan lewat, kul 5 petang, jenazah Allahyarham di kebumikan pada pukul 2 ptg, x dapat nk tatap wajah arwah buat kali terakhir….

Allahyarham meninggal ketika dalam perjalanan nk ke hospital, x samapai beberapa minit Allahyarham naik kereta nak ke hospital, dia da mula sesak nafas, dan hanya batuk sekali menandakan Allahyarham telah kembaili ke rahmatullah.

Baru jew 3 hari Allahyarham pergi, aku dikejutkan pula pada petang tadi, yang bapa saudara sebelah bapa aku pula meninggal, Ya Allah, selang 3 hari jew, dah 2 org pergi buat selama2nya, dah macam satu janji plak, itu la org kata, ajal kita ni x tau bila sampai, dia datang ngn tiba2 jew, xda sapa pun yang tahu….so aku da x blh nak kata apa2 da….ini sume ketentuan illahi, nk ke x nak terpaksa terima dengan penuh keredhaan, yang hidup ni, perlu diteruskan…

Apa2 pun, Al-Fatihah untuk ke dua2 Allahyarham, agar rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman..Amin…

Dan kita yang hidup ini, sentiasa beringat, bahawa ajal kita blh tiba bila2 masa sahaja, semuanya da tercatat, cuma kita x tahu bila giliran kita lak, kpd anak2 yang masih ada ibu dan bapa, sentiasa la memohon ampun dan maaf, bukan apa takut terlewat….ingat bila orang da pergi, x mungkin dia akan kembali semula…..

No comments: