KEHADIRAN MU MEMBUATKAN TANDA TANYA BAGI KU…..

 

“jika kita ingat pada dia, dia juga akan ingat pada kita, sebab tu la dia datang jumpa kita”

Aku amat merinduinya, aku rindu pada senyumannya, aku rindu  pada gelak     tawanya, aku    rindu   dengan   suaranya,   tapi…. apa   kan    daya  itu   semua   hanya     tinggal kenangan….kalau  la  Dia masih hidup, alangkah bahagia hidup ini…tapi itu semua hanya satu mimpi sahaja, kerana dunia dia dan aku jauh berbeza.

Sahabatku, ko muncul tepat  pada waktunya, ko muncul bila aku teringat pada ko wahai sahabat ku, senyumanmu membuatkan hati  aku  tenang,  dan  mengingatkan    kembali pada kisah yang lama…kehadiran mu dengan senyuman yang manis dan serta raut wajahmu bercahaya putih berseri, aku yakin pasti ko bahagia dengan kehidupan sekarang kan??? Sahabat ku, aku sentiasa menunggu kehadiran mu, dan aku berharap agar ko pun sama sentiasa menunggu kehadiran aku,aku pasti satu masa nanti kita akan bertemu jua, jika sudah sampai masanya nanti….

kehadiran mu, membuatkan aku teringat ketika suatu masa dahulu, semasa kita berkawan baik, ko seorang insan yang amat mulia bg aku, ko adalah seorang  kawan  yang sentiasa berada bersama dengan aku ketika aku susah dan senang. tanpa merasa jemu walau sedikitpun. Walaupun ko tahu, aku ni seorang yang degil dan keras kepala, x mau dengar segala nasihat ko, tapi ko x berputus asa, ko sentiasa memberikan nasihat yang terbaik buat aku, tapi aku ada ke nasihat ko????? Bila aku kenangkan kemabali kisah2 kita dulu, aku menangis, aku sedih…aku rasa diri aku ni bodoh sangat ??? tapi semuanya dah terlamabat,aku menangis keluar air mata darah sekalipun, belum tentu ko dapat balik semula kan??? apa yang aku mampu adalah betulkan segala kesilapan yang telah aku lakukan selama ini. itu adalah yang terbaik kan??? selagi Allah berikan peluang untuk hidup di dunia yang sementara ini, gunalah peluang ini sebaik yang mungkin, jangan sia-siakan peluang yang ada, bila semua ini sudah tiada, menyesal pun x ada gunanya….ingat lah dunia yang fana ini pasti akan ditinggalkan.

kenapa aku sering teringatkan pada ko? dan setiap kali aku ingat ko, ko pasti muncul dalam hidup aku, x kira di mana jua aku berada sekalipun, ko tetap bersama aku, sampai sekarang, dulu aku fikir aku akan kehilangan ko buat selama-lamanya, tapi aku silap, rupa-rupanya ko memang sentiasa bersama aku, tetapi di dalam dunia yang berbeza…

tetapi kehadiran ko pada kali ini, menjadi tand tanya pada diri aku sendiri, entah kenapa aku sendiri pun x tahu…adakah kehadiran ko kali ini, memberi petunjuk atau petanda bagi aku??? semalam ko hadir dengan mengejut, tanpa aku sedari, tiba-tiba je ko muncul didepan aku, nasib baik la ko muncul dengan senyuman, kalau x mahu aku cabut, hahaha…dari cara ko senyum semalam amat berlainan sangat pada yang sebelum ni, mulut ko macam ingin sampaikan sesuatu, tetapi aku x dapat nak dengar, aku hanya mampu membalas senyuman sahaja pada ko…

Adakah perkataan yang ingin ko sebut itu, sama dengan mimpi-mimpi aku sebelum ini??? sebab sebelum ini aku pernah mimpi 3 malam berturut-turut, dalam mimpi aku di datangi seorang perempuan tua yang memakai jubah putih, di mana masa tu aku tgh berdepan ngn cermin, lalu makcik tu peggang bahu kanan aku, dan katanya “ adik, muka adik putih berseri-seri, dik  lambaian sudah sampai…..” mimpi yg sama berulang2, tapi mimpi ini dah lama, tapi aku ingat sampai ke hari ini…apakah petanda ini, ramai org da aku tanya, ada yg cakap tu adalah mainan tido jew dan ada yg cakap ada hikmah di sebaliknya, tapi sampai sekarang aku belum jumpa jawapan yang tepat…..adakah kemunculan ko ingin menjelaskan maksud mimpi aku??? jika betul, maknanya masa aku hampir tiba kew??? tapi aku x blh nk ty ko, sebab aku tahu, ajal maut semuanya di tangan Allah, jika masa aku sudah sampai, aku redha, kerana dari Dia aku datang dan Kepada dia jua la aku kembali, tetpi jika kehadiran ko memberikan aku petanda, aku ingin ucap kan terima kasih, dan x lama lagi kita akan bersama kembali….

tuk pengetahuan korang, selama ini aku x pernah pun nk menceritakan hal ini kat dalam blog aku ni, tapi, aku x tahu kenapa tiba2 jew aku nk ceritakan kat blog aku ni, aku pun x tahu sama ada entry kali ini, adalah entry yang terakhir bagi aku, sapa tahu kan?? semua ini akan berlaku sekelip mata sahaja, jika itu kehendaknya…

orang kata x elok kalau kita kenangkan kembali kisah orang yg dah x ada ni kan, so aku hanya boleh cerita setakat itu sahaja la…Di kesempatan ini, aku ingin nasihatkan kat korang semua, selagi peluang kita untuk hidup ini, gunalah dengan sebaik yang mungkin, jangan sia-siakan peluang yang Allah berikan ini, kerana dunia yang kita hidup ini hanya sementara sahaja…..selagi masa masih ada penuhkan lah dengan bekalan yang nk dibawa kesana nanti…ingat harta, pangkat semua nya x penting di sana nanti, jangan terlampau mengejar sangat kepada kemewahan dan keseronokan dunia ini…

Apa-apa pun aku sentiasa mendokan kesejahteraan terhadap ko di sana, semoga ko di tempatkan orang2 yang beriman dan solleh….Amin. dan ingat lah, ko sentiasa berada dalam ingatan aku sampai bila-bila….persahabatan kita x pernah putus sampai bila-bila…

Kehadiran mu amat aku alu-alukan…..

Akhir kata, ampun dan maaf ku pinta, jika ada salah atau silap yang telah aku lakukan tanpa sedar atau sedar,kerana aku manusia biasa yg x pernah terlepas dari melakukan kesilapan besar atau kecil…..

(pasti korang tertanya-tanya siapakah kawan aku yang aku maksud kan itu, insyaAllah jika ada masa lagi, nanti aku akan bagitahu korang semua..kalau x sempat korang ingat lah nama aku….)

5 comments:

Saif HaQiem said...

nape ni..??..lately asyik entry sedih je...da prob..??..klu sudi boleh citer kat aku..anytime aku sedia dngar..jgn simpan je dlm hati k...

Khairiz said...

saif : entahlah aku pun x tau, dah lumrah kehidupan,,,

Saif HaQiem said...

smua org ada masalah..tp tx ada masalah yg tx boleh diselesaikan..jgn biarkan masalah menguasai diri k...chayok2!!..aja2 fighting..!!

Khairiz said...

yup betul apa yg ko cakap kan tu, kekadang kita manusia biasa ni, lemah tuk menghadapi masalah, kadangkala kita blh hadapi nya, bergantung kepada masalah yang kita lalui...

Nur Liyana said...

abg khai..panjangnyer entry :p
heee.