Melawat Kawan di Zoo Negara.

IMG_0515

Aktiviti hujung minggu aku kali ini adalah melawat kawan di Zoo Negara. tapi hujung 2 minggu lepas la aku pergi hehe…

Pada aku buang masa, so aku buat keputusan untuk habis masa aku dengan kawan2 haiwan aku kat zoo ni hehe..Zoo Negara ni x semestinya kanak2 je pergi, orang dewasa pun patut pergi juga, supaya apa? supa ada rasa cinta dan sayang kat haiwan2 ni. Haiwan2 ni semua perlukan kasih sayang juga, seperti manusia juga.

Dulu aku pernah ajak member aku datang sini, tapi dia x nak, nak tau apa alasan dia, “ ala wat apa p zoo, bukan ada apa pun, semuanya binatang2 basic je,” hahaha..teringat sampai ke hari ini perkataan “ binatang basic” tu…nak tau apa maksud binatang basic tu? jom tengok hehehe…

 

ini dia namanya cik bek!!!

IMG_0528

ini dia namanya cik mbuu!!!

IMG_0530

ini dia namanya cik bek!!! juga

IMG_0698

hahaha..ini la dia binatang2 basic hehe, banyak lagi tapi aku snap yang ni jew, maksud dia binatan yang selalu kita jumpa la, seperti lembu,kambing, arnab, ayam dan sebagainya. Nama2 yang aku berikan tu xda kaitan ngn sapa2 k, sekadar hiburan je.

Binatang2 yang x basic lak, binatang yang jarang kita jumpa…seperti gajah, zirafah, harimau, singa dan sebagainya…lau jumpa dalam hutan dah sah2 lari kan???

IMG_0535

besnya badak ni berendam kan???

IMG_0677

cik bear ni pemalu, langsung x nak toleh muka dia…

IMG_0702

kura-kura panjang umur hehe..

IMG_0743

cik bella yang x reti nk dok diam, dah puas aku pegang kepala dia, tapi tetap x nak bergambar, tp best bila ular tu lilit badan dan bergerak..hehehe..

IMG_0767

ni pun sama pemalas….tu la banyak sangay makan biskut tiger hehehe Smile

IMG_0832

mak jah malu la plak, org nak snap pic dia..

IMG_0854

kak pah juga la yang sporting kan??? hehe

aku rasa ni je gambar yang aku dapat paparkan, selebihnya sila la ke zoo negara hehehe…aku bukan apa, dek minat n sayang aku kat binatang ni la yang buat aku caring ngn binatang ni, kalau aku x minat aku pun x tau nak cakap camana, tp sib baik la aku minat hehe…

IMG_0724

aku suka ayat diatas tu, sanggup kita membinasakan binatang2 ni? apa salah mereka, apa yang aku perhatikan selama ni kucing yang banyak jadi mangsa, selalu kena tendang, sepak terajang..kenapa harus kita lakukan sedemikian, apa salah kucing tu, kalau x suka kucing sekali pun jangan la tendang or sepak dia…halau la cara elok, x susah pun kan, lg pun kucing bukan la binatang yang agresif.

bagi aku, aku sayang semua makhluk Allah yang ada dimuka bumi ni, x kira la binatang atau pun manusia, semuanya aku sayang, wat apa nk benci bukan dapat apa2 pun kan??? ini aku, x tau la plak korang camana kan? lain orang lain caranya, apa2pun buat la yang terbaik untuk diri korang dan masyarakat sekeliling.

Sekadar sini saja cerita aku pagi ini, insyaAllah jumpa nanti di next entry k……ASSALAMUALAIKUM…

25 comments:

emieysandra said...

comel giler makjah! haha..bella! suke ambik gmbar ng natang ni, suke yg albino tuu~

Khairiz said...

anak buah abg baru muncul, lama sepi?? yup memang suka, ala albino xda la plak..huhu

hyz said...

teringin sgt2 nak p zoo negara.. tak berkesempatan lagik.. uwaaaa

Pn. Sheila said...

salam kenal... akak pu br pg zoo 3 minggu lps melawat student praktikal... sblum ni xpernah nak msk zoo tu, asyik jenguk kot tangga finas ja... syok jugak kan tgk haiwan2 dlm tu semua gemuk2...

klu bw anak lg best kan...

Khairiz said...

hyz : kenapa bz ngn keja kew? sampai x sempat huhu...ambil la masa hujung minggu

Khairiz said...

Pn.Sheila : Salam kenal juga dari saya, betul tu lau bawa anak baru la best dapat didik anak dari kecil lagi, memang haiwan2 kat sana sihat2...tu suka tgk tuh..huhu..insyaAllah ada masa t saya akn pg lg n study tentang haiwan lak hehehe

♥Aien Najwa♥ said...

o0o..ade binatang basic n non-basic erk..baru saye tau..ape2 pown, pegi zoo mmg sangat best..boley tenang2 kan minda..di samping tengok binatang, boley tengok2 pokok-pokok disekeliling yang menghijau..nyaman jer rase....

Khairiz said...

Aien : betul tu, persekitaran hijau buat kita tenang, dan menghirup udara yg segar...haha..ada je basic n non basic..so awak juga selalu kesana la? bgus la if camtu...

♥Aien Najwa♥ said...

if ade mase lapang, saye pegi..kadang2 tempat laen juge..kalau selalu pergi zoo jer, binatang2 tu pulak bosan tengok kiter..hehe..

Khairiz said...

aien : hahaah betul2, cam saya la x selalu pg, tp suka la aktiviti camni, kadang2 wat jungle trekking :)

Nur Liyana Chew said...

best nyer g zoo. ley tengok singa :p

Khairiz said...

liyana : minat singa erk? hehehe

Nur Liyana Chew said...

ha'a jgk..mase study dulu g zoo melaka...tp singa tu tua sangat...hadoi..tk comel pulak ==

Hareez Haiqal ™ said...

Woah...nk g zoo jugeeee...slalu exam nk dkt slalu g zoo utk tenangkn diri & berjumpa gurlfren(elepen) spm nk dekt..so haruslah pergi kesana dlm minggu depan..

Hoyeah! Ade pape yg baru x sana??

Khairiz said...

liyana : owh ye ke? tu la p la zoo negara kl ni, singa muda lagi hehe

Khairiz said...

Hareez : so elok la p kesana..rasanya xda yang baru kot, maybe perubahan tempat je yg berlainan huhu...

TiMbAHiJaU said...

ular??!! geli dengan ular! heeee...tak sanggup la nak amek gambar ngn ular.haha.kak pah ngn kak jah ?kelasss kau!haha :)

Khairiz said...

Timbahijau : best oo ular, apa nk geli hehehe...memang kak pah ngn kajk jah kelasss sangat hehe

TiMbAHiJaU said...

ular? best?! huhu...tidaklah saya nak pegang or apa-apa aja lahh. kak pah or kak jah tu saya berani la :P

Khairiz said...

Timba : hahaha..berani erk ngn kak pah t dia angkat baru tau gaga

TiMbAHiJaU said...

kalo kak pah tu angkat, jeritlah: wahh, tinggi lagi.tinggi lagi.haha :P

Khairiz said...

Timba : hahaha blh erk...teringin gak nk kak pah angkat hehee

TiMbAHiJaU said...

boleh la :P tp kena pesan awal-awal, jgn lambung tinggi sangat. kang masuk kandang abg buaya :P haha

Khairiz said...

timba : buaya ok lagi, jgn nanti masuk dalam kandang pak misai n pak belang sudah la hehe

Anonymous said...

apa yang saya cari, terima kasih