Sabarlah menerima suratan

Sudah disebutkan bahawa pemegang urusan hidup dan mati, semuanya adalah di dalam gengaman ALlah, terimalah setiap sesuatu dengan penuh redha.


Manalah tahu apa yang diingini lari dari perancangan dan ukuran. Belajarlah menerima suratan. Hebatnya ALlah, terkadang diberinya dugaan di dalam kita tidak bersedia.
Bukankah kesenangan itu bersilih gantinya dengan kesukaran? Bukankah di dalam kesedihan terkadang datang bersamanya juga kegembiraan.


Jiwa orang yang beriman - perlulah kuat menongkah zaman. Memang kita ini diajar agar selalu tabah, redha dan sabar.
Biarkan ALlah berikan khabar gembira - bahawa orang yang di timpa kesusahan itu apabila ia sabar dan mengembalikan dirinya kepada Penciptanya akan beroleh bahagia dan pelbagai kebaikan.


"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan mereka berkata : "sesungguhnya kami adalah kepunyaan ALlah dan kepada ALlah jualah kami kembali. . Mereka itu ialah orang-orang Yang dilimpahi Dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang Yang dapat petunjuk hidayahNya."


(surah al Baqarah: 155-157)

1 comment: