Bila sudah tiba masanya…..

 

Pada malam sabtu lepas aku dikejutkan dengan berita pemergian Allahyarham pakcik husien, ayah abg ipar aku, dan yang aku dah anggap bapa saudara ku sendiri, pergi dengan tenang, pergi dengan mengejut, yang sebelum ni pada fizikalnya Allahyarham memans sihat walfiat, tapi sapa tahu, bila masa nya sudah sampai, nak x nak dia terpaksa kembali.

Tapi aku, kakak, abang ipar aku, dan adik abg ipar aku, tiba di kelantan lewat, kul 5 petang, jenazah Allahyarham di kebumikan pada pukul 2 ptg, x dapat nk tatap wajah arwah buat kali terakhir….

Allahyarham meninggal ketika dalam perjalanan nk ke hospital, x samapai beberapa minit Allahyarham naik kereta nak ke hospital, dia da mula sesak nafas, dan hanya batuk sekali menandakan Allahyarham telah kembaili ke rahmatullah.

Baru jew 3 hari Allahyarham pergi, aku dikejutkan pula pada petang tadi, yang bapa saudara sebelah bapa aku pula meninggal, Ya Allah, selang 3 hari jew, dah 2 org pergi buat selama2nya, dah macam satu janji plak, itu la org kata, ajal kita ni x tau bila sampai, dia datang ngn tiba2 jew, xda sapa pun yang tahu….so aku da x blh nak kata apa2 da….ini sume ketentuan illahi, nk ke x nak terpaksa terima dengan penuh keredhaan, yang hidup ni, perlu diteruskan…

Apa2 pun, Al-Fatihah untuk ke dua2 Allahyarham, agar rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman..Amin…

Dan kita yang hidup ini, sentiasa beringat, bahawa ajal kita blh tiba bila2 masa sahaja, semuanya da tercatat, cuma kita x tahu bila giliran kita lak, kpd anak2 yang masih ada ibu dan bapa, sentiasa la memohon ampun dan maaf, bukan apa takut terlewat….ingat bila orang da pergi, x mungkin dia akan kembali semula…..

Hari semakin dekat

P2190402

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca sekalian.

Alhamdulillah, aku bersyukur ke hadrat illahi, kerana dengan limpah kurniaanNya, telah memberikan aku rezeki dan sihat tubuh badan, walaupun sampai sekarang aku masih lagi mencari kerja, belum juga dapat, mungkin ini ujian dari Allah, aku sentiasa percaya pada rezeki Allah swt… jika ada rezeki aku, x kemana Nya, cuma ceepat atau lambat.

Aku bukan malas mengharap sangat, sebab sebelum ini aku terlampau mengharap kan sesuatu yang belum pasti, tapi apa yang diharapkan itu adalah kosong. Aku x cemburu dengan kerjayaan member2 aku di luar sana, yang da kecapi apa yang mereka idam2 kan selama ini. x guna aku cemburu pada mereka, apa yang aku dapat lau aku cemburu. Aku hanya percaya pada kemampuan dan kebolehan aku jew, apa yang aku mampu itu saja yang aku buat, kita ni hamba allah yang lemah, yang hanya mampu merancang, Allah saja yang dapat menentukan.

Allah bila2 masa saja boleh tarik rezeki kita jika kita x pandai bersyukur kepada Nya, tapi sekarang aku lihat ramai yang meminta dan x ramai yang bersyukur pada apa rezeki yang diorang dapat, malah merungut lagi ada…

Aku bagi contoh, ok si A ni dia ada duit berjuta2, tapi hidup dia x pernah tenang dan sentiasa rasa duit yang ada tu x cukup, tapi berlainan plak dengan si B ni, dia hanya ada 100 ringgit jew, tapi dia rasa duit tu terlampau banyak bagi dia. ok sebab apa si B ni rasa duitnya banyak? sebab dia bersyukur, dan duit yang dia dapat tu berkat, dan dia x perlu bimbang dengan orang lain, kalau hilang seratus x da la terasa sangat, berbanding dengan yang ada berjuta2, dia hidup dalam ketakutan dan kerisauan, risau pada perompak dan sebagainya…dan dia x pernah syukur apa yg dia dapat selama ini.

pokok pangkalnya kita sentiasa kena bersyukur kepada Allah, x kira la dapat sikit atau banyak, mudah2han hasil yang kita dapat tu berkat dunia dan akhirat, memang dunia sekarang memerlukan duit tuk hidup, tapi kita juga perlu ingat, dalam mencari rezeki, kita jangan lalai pada Yang Maha Pemberi, kan x pasal2 kita penat2 kerja, satu pun kita x dapat. Duit ni bila2 boleh cari, tapi keredhaan Allah kita boleh cari ke? apa yang penting kita kena seimbangkan dunia dan Akhirat, ketahui lah, kita da x lama lagi da hidup di dunia sementara ni, kita da semakin hampir sangat2 pada hari yang kita geruni.

cukup la kita tengok negara luar sana, Allah telah turunkan Tsunami di negara jepun, Allah berikan gempa bumi, libya kena serang,dan pelbagai lagi ujian dan dugaan Allah berikan, x cukup lagi ke? dan x nampak lagi kew? yang Allah telah turunkan balasan kepada mereka? bukan saja2 Allah berikan ujian ni kepada mereka, ada sebab2 tertentu yang membuatkan mereka terima ujian sebesar tu, kesimpulannya senang jew, manusia sekarang dah semakin lupa dengan Allah, sebab tu Allah berikan semua ni supaya kita sedar dan ingat pada Nya, dan takut padaNya, dan ikut segala perintahNya.

berbalik pada cerita aku, aku walaupun x kerja, Alhamdulillah, rezeki tuk aku terus hidup ada Allah berikan, x banyak pun x pa, tapi kan orang ni ,susah nak faham, bila kita kata x kerja, mula la kata bukan2, ada orang bela la, itu la ini lah, tapi aku x kesah, apa yg diorang nk cakap, sebab Allah tahu segala2nya, janji aku x kacau hidup orang sudah,,huhu…apa yang aku dapat? kalau sibuk tepi kain orang…???

Aku bersyukur sangat2, kerana aku dekelilingi oleh orang2 yang baik , sentiasa membantu aku ketika aku dalam kesusahan, bagaimana aku perolehi insan2 yang baik ini? semua jawapan ada di tangan Allah swt.

ok la, aku rasa cukup di sini saja, perkongsian aku tuk hari ini, maaf la jika ada salah dan silap, apa yang baik tu semuanya datang dari Allah swt, dan apa yg x baik tu datang dari diri ku sendiri…

NEW DESIGN FOR MY BLOG!!!

header

 

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA KEPADA SEMUA PEMBACA SEKALIAN,

Dalam kebusanan pepagi buta ni, tetiba muncul idea tuk buat perubahan kat blog aku ni, coz aku tengok blog aku ni da suam jew, dat y la aku nak tukar, biarla nampak menarik sikit.

Blog ni pun sama gak cam kita, ya la x kan la nk tgk blog kita ni asyik pakai baju yang sama jew, tiap2 hari kan, sekali sekala blog ni pun nak gak merasa baju baru hehehe..

Gambar yang kat atas tu baru header jew yang siap, body nya lam proses hehehe…cantik ke x header tu, aku x kesah, sebab tema blog aku kali ni adalah simple mimple cam sama ngn tuan punya blog nih, hahahaha.

Apa pun nantikan kemunculan baju baru blog aku x lama lagi k…segala pendapat dan cadangan amat lah di perlukan hehehe…

K la, renung2 kan lah, selamat beramal…..hehehehe

jumpa lagi ye..bye2

Hari-hari yang membosankan….:(

khai riz

Hari ini, hari paling aku bosan dari hari2 yang lain, nk on9 pun x dapat coz line di area rumah baru ni cam apa ntah, slow yang teramat sangat, lau nk loading fb tu, kemain lama lagi aku nk tunggu.

Dah la aku x kerja, dok umah jew, selalu time2 camni hobi aku tido, tapi sejak akhir2 ni aku selalu bangun awal, mengatuk macamana pn kalau da bangun memang susah nak aku tido balik. Tapi berbeza masa aku kerja dulu, selalu nya time nak bangun g kerja tu la paling liat sekali, hehehe tu selalu masuk opis lambat, tapi sekarang bila da x kerja baru tau betapa bosan nya hidup ni. ye la kawan2 semua p kerja, aku sesorang dok umah, nak kuar lepak pun malas, sorang2 cam x best jew g jejalan..hehehe

apa nak jadi ngn aku pun da x tahu, bukan aku x nk kerja, tapi belum ada rezeki aku lagi, da banyak da apply kerja, n da banyak kali da interview, tapi belum ada jawapan lagi, sampai bilakah harus bergini, hanya makan tido, makan tido je keja nya, mana la badan x naik..hehehe, malam lak habis kan masa melepak sana sini, aku balik lewat pun x pa coz aku x keja, tapi kesian kat kawan2 aku lak, esok paginya diorang keja.

Masa awal2 dulu, hobi aku melancong, aku suka bercuti ke sana sini, tapi sekarang aku nak stop jap, nak rehat kat KL jew wat sementara waktu ni, bulan 4 ni trip aku ke sarawak lak…ye la, cuba korang pk lau aku kerja, dapat kew aku bercuti ke sana sini, di sebabkan aku x kerja la, aku banyak masa untuk pusing satu malaysia, tapi Alhamdulillah la aku da pusing habis satu malaysia da..hehehe

DSC04469

ramai orang keliru dengan kerja aku sebenarnya, kalau korang nak tahu, aku ni berlatarbelakang kan IT, so keja aku berkaitan ngn IT la, pengelaman aku dalam dunia IT ni adalah boleh jadi seorang programmer, tapi xda la sehebat orang lain, dan juga develop website, networking, repair pc or format lappy and PC.

Tapi sekarang aku da x kerja tu lagi, aku ingat nk tukar keja lain, kerja apa tu blm pasti lagi, tapi kan aku minat nk jadi pelakon atau pun model, tapi malu la plak, hehehe. nak jadi penyanyi, suara lak x sedap, bukan setakat suara x sedap, nyanyi pun aku x reti, tp komen orang nyanyi memang no 1 hahaha….aku suka kritik hehehe,.

Aku da bosan dah dengan harapan yang kosong, last2 diri aku juga yang merana, aku sekarang da x berharap sangat, aku percaya pada rezeki Tuhan, kalau ada rezeki ada la kerja, kalau xda, usaha dan usaha lagi sehingga dapat.

188442_210008969015632_100000195914522_969792_3764713_n

Aku juga hairan, kenapa ramai yang kata aku ni sorang yang sombong, walhal muka aku tu sentiasa tersenyum, mungkin pandangan org lain kot, tuk pengetahuan korang aku ni bukan seorang yang sombong k, aku seorang yang permah, mungkin dorang pk aku x tegur diorang, dat y kata aku sombong, hahaha, nk tergelak jew aku dengar, cuba korang tegur dulu nk tau sombong ke x…lagi satu, aku x suka memilih kawan, dan aku paling x suka kawan makan kawan, itu pantang bagi diri aku, aku nk, jika aku ikhlas kawan ngn dia, dia pn aku nk ikhlas kawan ngn aku.

Dat y la, aku susah nak dapat kawan baik, kawan yang blh faham aku dan kawan bersama aku ketika susah dan senang, itu la orang kata, kita ni senang tuk berkawan, tapi tuk dapatkan kawan baik ni memang susah nk jumpa. Aku ramai kawan baik sebelum ni, tapi skunk nth kemana menghilang tanpa khabar berita, tapi aku x kesah tu hak diorang, tapi untill now aku anggap diorang kawan baik aku, walaapa sekali pun salah mereka kat aku, aku tetap maafkan diorang…hehehe

Aku suka hidup dalam keadaan yang happening, aku x suka hidup dalam keadaan sedih, cukup aku sorang menderita dan sedih sorang2 dan aku x mau kawan2 aku pun ikut serta, setiap masalah yang aku lalui, adalah dengan senyuman, senyuman manis ni la tersimpur seribu bahasa, tapi masalah aku la..hehehe

DSC02412

Aku dah ramai hilang kawan baik aku, dan kali ni aku x nk kehilangan lagi, tapi aku takut aku je yang hilang nanti, hehe ye la, kita kan x tahu bila tiba nya masa kita tuk pulangkan???nth hari ini, esok atau lusa, sapa tahu?? hanya Allah shj yang tahu…

Apa2 pun aku bersyukur untill now, aku punyai sahabat yang sejati, yang sentiasa berada di samping aku, ketika aku dalam keadaan susah atau senang.

Di sebabkan bosan hari ini, aku pun da x tahu apa yang da merepek nih,. hehehe, k la sampai disini sahaja penulisan aku tuk kali ini, InsyaAllah lain hari kita jumpa lagi, bye Assalamualaikum..

Tiada Mood

 

Selamat petang kepada semua, ntah kenapa aku rasa hari ni aku rasa badmood semacam jew, apa sebab pun aku x tahu la.

walhal bukan hari ni jew aku x happy padahal hari2, sabar jew, hanya senyuman manis yang terukir di bibir ku, melindungi segala kesedihan, aku rasa di sini jew tempat aku nk luah kan apa yang aku rasa di hati ini.

memang perit tuk aku harungi semua ini, tapi apa kan daya aku, aku hanya mampu bersabar sahaja, aku x nak org disekeliling aku bersusah hati bila tengok aku bermuram sahaja, hanya Allah sahaja yang tahu isi hati aku.

Aku bukan x nak cerita, tapi ada sebab2 tertentu, tunggu jew la x lama lagi akan terjawab segala persoalan. Kita semua tahukan kita hidup di dunia ni hanya sementara sahaja, tiada yang kekal melainkan hari akhirat….

aku juga manusia biasa, insan yang lemah, manusia yang punyai hati dan perasaan, jika hati dan perasaan di main2kan, akn berlaku kekecewaan dalam hati kecil ini, sperti manusia lain juga…..semua ciptaan Allah akan lalui perkara yang sama.

Aku ni bukan la seorang hamba Allah yang baik sangat pun, aku juga ada melakukan kesilapan, x da manusia yang perfect dalam dunia ni melainkan Nabi Muhammad saw…

ntah kenapa, hari ni hari yang membuat kan hati aku gelisah dan sedih memikirkan perkara yang belum pasti, tapi aku percaya semua ini ada hikmah di sebaliknya…x rugi kalau aku sabar, jika dulu kawan aku gelarkan aku, manusia yang kuat dan tabah, kenapa sekarang tidak, kenapa selalu cepat sangat mengalah ….???

tapi aku kena pk jika aku rasa aku besusah hati hari ini, mungkin orng lain lagi bersusah hati dari apa yang aku lalui, malah lagi teruk kot…

aku pun x tau nak cakap apa lagi….aku busan…aku tension, semua nya ada…..huhu…sorry sangat jika aku teremo kat sini, tapi kat sini lah aku akan luah kan kisah hidup aku, pada yang nak baca tu thanks sesangat, yang x nak baca xpa, x salah pun..huhu….

Ini lah Nasibku….hahaha

 

b4after

 

hehe ini lah aku, sebelum dan sekarang ni, ada perbezaan x??

kalau korang nak tahu, gambar sebelum tu, masa umur aku 25 dan gambar yang sekarang ni tu pun umur aku 25 gak. so apa beza nya??? hehehe sama je kan??

apa yang aku nk story kat sini, tentang perubahan aku sebelum dan selepas, ramai yang ty aku apa rahsianya???

Mana ada rahsia apa2 pun hehe….ok la gambar sebelum tu korang nk tahu berat aku berapa??? hehehe berat aku 48 kg jew..ringan giler kan, maintain berat aku dari umur 17 sampai la umur 25, x pernah naik dan x pernah turun.

Tapi bila tgk gambar yang sekarang tu, agak2nya bapa berat aku?? mesti  xjauh bezakan??? ok la aku bagi tau la, beza 17 kg jew….so 48 +17 kg = 65kg, so itu lah berat aku skrang, tapi berbeda kali ni, kali ni dia x turun berat, tapi makin naik..

kalau korang nk tau, ke dua2 baju yang aku pakai tu adalah sama saiz jew…kalau korang nk tau, perubahan ini hanya berlaku dalam tempoh masa yang x lama, hanya 6 bulan sahaja, dlm masa 6 bulan 2, selera makan aku menjadi2, kerja aku nk makan jew, x kira waktu….Alhamdulillah aku bersyukur ke hadrat illahi, kerana selama ni aku makan banyak sekali pun, badan aku tetap x naik2, tapi skrang dah lain…hehehe aku happy sangat2.

perbezaan pada gambar ni juga, pada image aku, masa yg sebelum itu agak cam x terurus je, coz aku masa tu malas nk jaga sangat, maklum la masa tu aku keja as a programmer, so faham2 la kerja nya kan..hehee. tapi Alhamdulillah gak la, aku skunk di dapat jaga penerampilan aku supaya nampak kemas…huhu…

kalau korang tanya aku, aku sendiri x percaya yg tu adalah aku, dalam tahun yang sama semua ni berlaku, segala baju dan seluar2 aku dulu dah x boleh nak pakai lagi dah hehehe..semuanya x muat dah….

rasa ni jer, yang aku nak sampaikan kat korang semua, hehehe t jumpa lagi. assalamualaikum

Penderitaan Seorang Teman

 

Cerita yang aku ingin sampaikan ini adalah cerita yang betul menimpa teman ku, kenapa aku nk cerita di sini, kerana sebagai perkongsian dan teladan untuk semua, kisah nya terlalu sedih dan perit tuk di harungi, baca la dengan betul2 cerita yg nk aku sampaikan ni k.

Aku mempunyai seorang teman yang begitu baik sekali sikap dan perangai nya, aku anggap dia dah macam adik beradik aku dah. Kawan aku ni ada seorang awek yang cun la di katakan, dia terlalu sayang kan kat awek dia, setiap hari mereka keluar bersama dengan begitu gembira sekali aku tengok.macam pinang di belah dua la diorang ni, memang sepadan pun. apa yang aku respect kat kawan aku ngn awek dia ni, sepanjang mereka kenal, x ada satu pun selisih faham ataupun bergaduh..selama 3 tahun diorang kapel, ini diakui oleh kawan n awek dia sendiri.

Bila dah lama kenal, hati budi masing2 pn dah kenal, terdetik la di fikiran kawan aku, tuk menjadikan aweknya sebagai isteri, bila kedua2 belah pihak setuju, maka persiapan pun mula di lakukan. Hari yang dinanti2kan oleh pasangan kekasih ni pun sudah tiba, pada siang hari nya tiada apa masalah yang berlaku, sampai la malam hari nya, malam tuk akad nikah, pengatin lelaki ni sampai tepat pada waktu ditetapkan di masjid, tapi pengantin perempuan jew yg belum muncul2 lagi, tunggu punya tunggu, x muncul2 juga hampir satu jam menunggu, segala panggilan kepada pengatin perempuan satu pn x terjawab, sampai la ibu nya datang ke masjid sambil menangis2, membuatkan sume orang dalam masjid panik dan blur, pengantin lelaki cepat2 tanya kpd ibu perempuan ni kenapa? bila dengarje jawapan yng kuar dari mulut bakal ibu mertua nya itu, hati nya cam hancur, perasaan kawan aku x blh nk digambarkan lagi, dia terlalu terkejut dan hampa, bila dengar yang pengatin perempuan hilang dari rumah….

Kalau la benda ni berlaku pada aku, aku pn x sanggup, hancur perasaan aku bila dipermain2kan camni, kalau btl x suka or x ready lagi nak kahwin, kenapa perempuan tu sanggup, sampai sekarang x tau apa punca sebenarnya, pada malam tu, member aku ni dah macam x waras, da x tau mana hala tuju yang dia hendak pergi, dia begitu sayangkan aweknya, dan dia x sangka blh jadi seperti ini, dia malu ngn semua orang, family dia malu apa yang berlaku.

Bagi ingin tenangkan fikiran dia, dia buat keputusan tuk bercuti di luar dari malaysia, dian ingin mencari ketenangan, tetapi dalam percutian dia, dia di uji lagi sekali Oleh Allah swt. Dia di dapati mengidap barah otak yang kritikal, dah la penyakit buah pinggang dia baru jew nak smbuh, dapat lagi ujian yang besar, yang mana terpaksa melakukan pembedahan secepat yang mungkin. Pada asalnya dia x nk melakukan pembedahan, tetapi di atas nasihat mak ayah dan kawan2 dia, dia kuatkan semangat tuk jalankan pembedahan tersebut, seminggu selepas dia tahu yang dia mengidap barah otak, maka dia pg ke hospital tuk melakukan pembedahan….

Pada hari pembedahan tersebut, dia ada pesan, jika pembedahan ini x selamat, izinkan dia pergi dengan aman, kerana dia x sanggup lagi menanggung derita selama ini. Tapi Alhamdulillah segala2nya selamat, pembedahan mengambil masa hampir 13 jam, pada 3 jam pertama, dia menunjukkan tanda negetif, tapi di saat2 akhir bertukar jadi positif, Allah masih beri lagi peluang kepada nya tuk terus hidup. Selama 3 minggu dia terlantar kat hospital, dan dia dapat gembira yang dia bakal balik ke rumah pada minggu lagi satu.

Kegembiraan itu hanya sekejap sahaja, apabila pada malam tu dia di serang jatung, dia susah nak bernafas, waktu itu, hanya titisan air mata jew yang keluar dari kelopak mata ibu dan ayah nya, ibu dan ayah nya x tahu apa la nasib yang menimpa anak nya, lepas satu, satu Allah berikan ujian kepadanya. Keputusan Doktor berikan, buatkan semua orang terkejut, kawan aku baru jew lepas dari pembedahan barah otak,x sampai sebulan dan x sempat keluar hospital lagi, dia dah nak ke bedah lagi sekali, kata doktor, jatung kawan aku tu da x berfungsi dah sebelah, terpaksa kena tukar jatung lain, masa tu la family dia binggung, mana nk cari jatung ganti, tapi ayah nya tetap tenang, ayat nya x henti berdoa dan membaca surah yaasin tanpa henti, dengan harapan Allah akan membantu anaknya, selepas satu jam dalam dok pening2 mencari jalan camana nak buat, tiba2 doktor kata, pembedahan kawan aku dah boleh lakukan sekarang, kerana kata doktor jatung tu dah ada.

Maka, lagi sekali la kawan aku masuk bilik bedah, pembedahan kali ni mengambil masa x lama hanya 8 jam lebih jew, Alhamdulillah semua nya positif, walaupun positif, tapi semua x sanggup nk tgk muka kawan aku nih, x tahan sebab di dada…aku tahu dia lagi terseksa, apatah lg 2 pembedahan yang dilakukan dalam bulan yang sama, kami hanya rasa simpati dan sedih jew, kami x rasa camana rasa sakit tu, apa yang kami mampu hanya berdoa pada Allah agar di cepatkan sembuh dan kembali seperti normal.

Kali ni dia terlantar kat hospital 2 minggu sahaja, apa yang menyayat hati kami semua adalah, bila kawan aku sedar dari tidurnya selama 2 hari, perkataan yang keluar dari mulutnya adalah “ man mana?” berulang2 kali di sebut nama tu,sampaikan kami x sanggup nk jawab, kalau korang nk tau, man tu kawan baik dia, yang sentiasa berada disamping dia ketika dia senang atau pn susah. Bukan kami x mau bagitau kat dia perkara yang sebenarnya, tetapi kami kasihan dan bimbang dengan keadaan dia baru je nk pulih. tapi kawan aku ni degil, selagi x jawab soalan dia, selagi tu la dia akan tanya, last2, si ibu nya gtau kat dia, man ada, man ada bersama ngn abg, tapi sekarang man kena balik umah, sebab dia ada hal nk di buat, jauh di sudut hati ibu untuk menipu anaknya sendiri, tetapi keadaan memaksa untuk melakukan sedemikian.

Bila semua dah ok, dah kawan aku pn dah blh keluar hospital dan pulang ke rumah, masa hari last kat hospital, dia masih lg menanyakan, man x datang kew? semua orang diam dan mampu tunduk saja. Bila sampai di rumah, baru lah kami menceritakan hal yang sebenarnya kepada kawan aku, kerana kami x sanggup lagi tuk tipu dia. untuk pengetahuan man kawan baik dia dah pn meninggal pada hari pembedahan jatung tu, dalam dok kalut pening mana nak cari jantung, masa tu la man p jumpa doktor yang mengatakan dia sanggup tuk bagi jatung dia kepada kawan baik dia. Niat man terlalu murni, tapi umurnya x panjang, dia meninggal dunia ketika pembedahan mengeluarkan jatungnya, kerana kehilangan darah yang banyak, menurut cerita doktor la, kami memang x tahu langsung pun dgn tindakkan nya, lau ikutkan kami, kami x akan bagi, tapi nak wat macamana ni mungkin ada hikmah di sebaliknya.

Setelah kawan aku tahu cerita yang sebenarnya, dia terdiam dan terduduk, dan dia x sangka kawan baik dia sanggup buat sedemikian, kami nasihatkan dia, bahawa man x pernah hilang dari dia, malah man sentiasa bersama ngn dia, seumur hidup dia, pada mulanya dia x blh terima kenyataan, tetapi lama2 dia boleh terima. dan Alhamdulillah ibu bapa man  tidak marah malah dia bangga ngn sikap anak nya, walaupun jauh di sudut hati nya dia sedih kehilangan anak yang diorang sayang, dah la pergi tanpa memberitahu perkara yang sebenarnya, so diorang terima dengan redha. mungkin ini semua ketentuan illahi. maka sekarang ni kawan aku ada 2 family.

Setelah 2 tahun yang berlalu, segala penderitaan yang di tanggung oleh kawan aku, Alhamdulillah beliau sekarang dah kembali seperti normal dah, dah xda lg dengar dia sakit2, dia sekrang pun makin berisi dah, makin sihat orng katakan. Aku harapkan agar selepas ni dia hidup aman dan bahagia, segala penderitaan dia sebelum ni simpan tepi, jangan di ingat2 kan lagi, Kepada arwahnya man, kami semua sedekahkan Al-fatihah, agar roh nya aman dan ditempatkan di kalangan orang yang beriman.

sampai di sini sahaja yang blh aku cerita kan, lau nk di ikutkan panjang lagi citer dia, tapi aku pendekkan, ini pun di atas kebenaran oleh tuannya..jadi lah orang yang kuat semangat, jangan cepat berputus asa, ingat Allah sentiasa bersama kita semua…

Harap maaf lau susunan cerita x betul, maklum lah lau panjang2 ni susah sikit, malas nk wat double chek..hehehe ok la jumpa lagi…

Assalamualaikum…

Akan ku Jumpa

 

Ku mengatur langkahku
Jalan tanpa bayang-bayangmu
Langit dan bumi setia menemaniku
Matahari menyinar tak pernah berpihak padaku
Ku kepanasan tanpa perlindunganmu

Hari berganti hari aku masih teguh menanti
Hadir dirimu dalam hidupku ini
Rasa kecewa ada bilakah kita nak berlari
Namun yakin ku takkan ku temui

Ku takkan pernah cuba berhenti
Wajahku mencari cinta
Yang ku tahu hanya tuk diriku
Kan ku terus cari sampai hujung dunia

Kerna ku tahu akan ku jumpa diri mu
Dan ku kan terus menempuh mimpi-mimpiku selalu

Ku lihat semua gembira
Bila mengenali erti cinta
Senyuman ku beri hanya duka
Bila ingin teman tuk berbicara

Cinta datang sembunyi
Andai ku kabur mencari
Hadirlah dalam hidupku ini

Cinta datang engkau pergi
Bila langkah ku cuba
Untuk mengejar dirimu

Percutian hujung minggu di Samporna, Sabah

 

Assalamulaikum dan Salam Sejahtera, bersua kembali kita dalam arena blog ini, seperti biasa, entry aku adalah berkisarkan tentang percutian aku.

Ok la, entry aku kali ini adalah ingin kongsikan pengelaman aku bercuti hujung minggu di Samporna, Sabah selama 3hari 2malam.

P1012582

                          semasa menunggu ketibaan flight yang x tiba2…hehehe

 

Pada hari jumaat 25hb Feb 2011 aku berlepas dari LCCT ke Tawau pada pukul 10malam, selepas hampir 4 jam lebih flight delay dari KL, disebabkan sistem penerbangan tergendala dan kapal rosak, yang sepatut nya berlepas pukul 6.20ptg.. seawal jam 5.45 aku masuk tuk bording, banyak tul dugaan aku nak ke sabah kali ini, mungkin ada hikmah diseabaliknya, aku hanya mampu bersabar sahaja…

Tepat pukul 12.30 pagi, kapal yang aku naik mendarat di lapangan terbang Tawau, aku di sambut oleh abg ipar dan kakak aku yang mana tunggu aku di sana seawal jam 9 ,malam, sorry menyusahkan korang hehehe….nk wat macamana ini bukan kerja aku…

nak citer sikit pasal perjalanan aku sebelum ini, masa aku dari KB nak ke KL, minggu lepas, aku lewat tiba di Airport menyebabkan aku tertinggal flight n kena beli tix baru keesokkan hari nya, tapi bila kapal Air asia lewat, buat don’t know jew, just said we apologise jew, ikutkan hati mau je aku minta ganti rugi, lau sejam 2 ok la, aku x kesah, ni hampir 4 jam lebih, mau aku x menyumpah huhu..sabar je la…

Tambah2 lagi dengan muka2 peramugara dan peramugari yang ntah apa2, kami faham korang terpaksa kena kerja, tapi korang harus sabar la dah itu kerja korang pilih, jgn salahkan penumpang lak, company ko yg prob, penumpang semua bayar ok tambang naik flight, so sepatutnya kami la yg diberi layananan…tambahan makanan lak x cukup..harap maklum 4 jam menunggu flight pasti semua lapar, dengan mudah jawapan nya makanan habis, chef tgh masak, celah mana lak ada chef atas kapal nih, ada kitchen kew??? x faham aku….ini lah pengelaman buruk sepanjang percutian aku, sebelum ini perjalanan aku lancar jew…tapi apa2 pun janji aku sampai ke destinasi aku hehehe…

ok la, berbalik pada trip percutian aku hehehe, panas enji jap tu tadi..hehehe biasala aku suka luahkan kat sini, harap maaf yer lau x selesa buat korang hehehe..

disebabkan makanan lm flight x cukup, aku terpaksa mencari kedai makan dekat area tawau, kerana da x tahan lapar, dah la nak pergi ke samporna dari tawau mengambil masa 1 jam lebih, dlm flight KL-Tawau 2jam 40, sib baik ada kedai tepi jalan tu buka..huhu, tapi x blh makan sangat la, mungkin aku lom serasi lagi ngn masakan orang sabah nih hehehe…

Hampir kul 3.30 pg baru aku smpai umah akak aku di samporna, terasa amat penat sangat time tu, tapi aku ketepikan, hehe aku rindu pnya pasal kat anak buah aku sorang ni, aku tido lewat pun x pa la, hehehe kata akak aku, jadual emily tido seawal jam 5pg..huhu hebat tul energy budak nih…

P1012590

ini dia Emily Shahirah, budak yang nakal…hehehe baru 1thn lebih umurnya, tapi xpa, anak buah aku ni cute, nakal pn x pa la….

Hari pertama aku di Samporna, akak n abg ipar aku bawa aku p ke bokas lau x silap aku la, aku yang x tahu ni ikut je la, samapi jer kat sana, lam hati aku berkata, Subhanallah, cantik nya permandangan laut tuh, aggung sungguh ciptaanNya…ye la sebelum ni aku just tengok lam tv or gambar2 org jew, kali ini aku tengok jejaki dan tengok sendiri..hehe dan inilah hasil tangkapan gambar oleh abg ipar aku hehehe….

P1012627P1012598P1012599EWA_7330EWA_7336P1012639EWA_7333

EWA_7346

EWA_7344

dan lokasi kedua adalah aku x ingat nama jalan dia, apa ntah hehe, tampi2 lau x silap..hehe..tengok je la gambar ni..hehehe..tapi kat sini org kata view dia cantik, view bukit rumput karpet…

EWA_7357EWA_7359EWA_7362EWA_7377EWA_7405EWA_7410EWA_7411EWA_7414EWA_7419EWA_7421EWA_7427EWA_7430EWA_7432EWA_7433EWA_7439EWA_7445EWA_7449

EWA_7567P1012728

dan lokasi yang terakhir pada hari pertama adalah di Samporna Holiday Resort di mana lokasi ini pernah digunakan dalam sebuah filem duyung. masih ingat lagi aspalela??

P1012839

EWA_7502

ini lah jalan masuk ke samporna holiday resort, di mana kawasan ada pagar itu adalah kawasan untuk kanak n orang dewasa mandi dengan dikenakan charge x mahal pun RM 2 jew…hehehe, teringin aku nak mandi, tapi lupa nak bawa baju spare hehe, akak aku pn lupa nak bgtau huhu, sdh…xpa la next time dtg aku nak mandi hehehe…

kat sini bukan setakat ley mandi jew, malah blh juga tuk scuba, tapi aku tgk x ramai yang diving, kebetulan aku dtg sana ada 2 org jew…yg p diving huhu.

EWA_7494

EWA_7497EWA_7504EWA_7514P1012795

rumah yang bewarna oren itu la, rumah yang digunakan lam filem duyung, sebagai rumah aspalela..hehe, x dapat nak p den sana…ye la umah org…lau den kenal xpa la juga..hehe…

EWA_7532EWA_7545EWA_7562P1012761P1012792P1012812P1012836P1012849P1012854P1012858

walaupun view semua tempat yang aku pergi hari itu, hampir sama, tapi ada keunikan dan kelainan..nak tau apa kealainan apa dia, kena la pergi sendiri hehe…’

makanan kat sana pun ok, terutamanya udang masak black paper, sedap sangat hehe…macamana berjalan dengan keadaan rushing time, x best kan? sama la apa yg aku rasa, tapi nk wat macamana, aku dtang sana pun 2 hari jew, mana cukup masa nk pg semua tempat, hanya pergi tempat2 yang berdekatan jew la..hehehe

untuk hari pertama, dah habis perjalanan ke 3 lokasi sahaja, dan balik umah rehat2 dan awal pagi kul 2 pg baru kuar pa lepak minum kat anjung sambil menengok2 buah tangan apa yg ingin di bawa pulang ke kl hehe…hanya utk seberapa org shj yg dapat ole2 dari aku, yg mana x dpt maaf la yew, lain kali la..hehehe

Dan hari ke2, iaitu hari ahad, hari sebelum aku berlepas balik ke Kuala Lumpur, petang tu sempat lagi pergi floating samporna, katanya kat sana ada pulau namanya pulau penyu, pada awalnya diorang kata nk ke pulau tu kena naik bot, aku ok jew, ikut je la, ya la kitakan x tahu tempat org main ikut jew la..tapi setelah sampai dihujung dan tiada lagi jalan nk ke laut, aku tanya abg aku mana bot nya, dia kata nk buat apa bot? kita da pun sampai pulau penyu, aku tanya mana?? tuh dia jawab --->

P1012914

P1012916

Cantikkan pulau penyu..huhu,dan besar yang amat..huhu…mana penyunya??? penyu sudah hilang entah ke mana.

P1012874P1012877P1012879P1012882P1012888P1012892P1012894P1012895P1012896P1012900P1012906P1012909P1012910P1012911P1012912P1012913P1012925P1012929P1012931P1012936P1012944P1012945P1012968P1012979P1012993P1012994

habis jew melawat kat sini dalam pukul 5.30ptg, kami terus bergerak ke Tawau, kerana flight aku pukul 9.35 malam, aku rasa begitu pantas masa berlalu, rindu lak kat anak buah aku sorang ni..huhu…

lebih kurang kul 7 malam kitaorang sampai di tawau, sempat lagi ronda2 bandar tawau dan p makan kat selere thai, dan lepas je makan terus ke airport..huhu, sayu hati aku utk meninggalkan anak buah aku nih, dah la bukan selalalu dpt jumpa, lau jumpa pn time raya je la huhuhu…

Alhamdulillah, perjalanan hari aku nak pulang ke KL semua nya berjalan lancar, tepat pukul 12.20 aku sampai di terminal LCC, Kuala Lumpur dengan selamat….walau pun dalam hati x puas, tapi ok la, atleast aku dpt pergi juga, da lama aku idam2 kan nk pergi ke samporna, akhirnya impian aku tercapai gak…apa2 pn thanks to Air Asia, tanpamu aku x kan sampai ke sabah hehehe….

InsyaAllah lau ada rezeki cuti sekolah bulan 3 ini, akan sekali lagi aku jejaki ke bumi dibawah bayu itu bagi memenuhi misi jelajah satu sabah, yang mengambil masa lam 5 hari….aku berharap sangat, aku dapat ikut misi tersebut…ya la bila lagi kan, ni jelajah satu sabah tuh, bukan satu daerah hehehe…

ok la, sampai di sini shj celoteh aku, kita sambung lagi di next episod k….semoga ceria n happy always tuk korang, guna la masa cuti dengan sebaiknya k….amalkan aktiviti yang berfaedah….di masa cuti ataupun di hujung minggu..

harap maaf jika ada salah silap….

Salam ikhlas dari

Khai @ adiey…