Alhamdulillah rezeki bulan Ramadhan

Assalamualaikum, selamat berpuasa semua.

Apa khabar korang semua? sihat? lama dah x bertanya khabar kan? harap2 korang semua sihat walfiat hendak nya k. Camana persiapan raya? semua dah selesai ke? terlebih dahulu aku ingin ucapkan selamat hari raya aidil fitri kepada korang semua ya, memandangkan lg seminggu lg kita berpuasa kan? jadi yang mana pulang ke kampung halaman tu, harap2 berhati-hati lah di jalan raya ya, ingat ya kita balik kampung nk meraikan hari yang mulia dan hari yang bahagia k, xpa la x bawa keta laju2 pun, janji selamat sampai ke destinasi yang dituju k.

Panjang lak intro kali ni ya….hehehe sebelum tu ingin maklum kan hari ahad ni 12hb aku akan balik kampung, tahun ni Alhamdulillah dapat cuti panjang, so x nk lepaskan peluang tuk cuti lama di kampung bersama keluarga tersayang hehe…

hari ni aku nak kongsikan satu maklumat dengan korang ya, seperti entry aku sebelum ini yang aku post tentang peluang kerja di rumah tu, Alhamdulillah menjadi juga, hasil berkat dan sabar serta yakin pada diri sendiri, pada mulanya aku tidak yakin dengan iklan2 di internet ni, maklum lah banyak kes2 yang kita dengar sebelum ini kan? sebenarnya bukan tipu, semua nya betul, cuma cara dia je yang berbeza, kebanyakkan nya berkonsepkan MLM, korang tau kan apa maksud MLM tu kan? sebagai contoh infinity dowline yang mana yuran dia RM 100, bila dah masuk tugas kita lak kena cari orang masuk bawah kita kan?

tapi apa yang aku ingin kongsikan ni, bukan sama cam infinity downline, ini adalah kerja yang betul di mana kita boleh laksanakan di mana2 saja yang kita suka dan di waktu mana yang kita ingin kan, ia sama cam kerja di office, cuma yang beza nya ini di buat di rumah atau di mana2 tempat la. kerja yang aku maksud kan ini adalah kerja sebagai Data entry, writing n translating, web developer, web designer dan pelbagai lagi la bidang kerja yang ditawarkan, semua kerja nih di offer oleh syarikat international. Dan bila dah daftar dengan Jobdirumah.com , dia akan bagi tip2 dan panduan macamana kita nak dapat kan kerja tersebut.

Mungkin korang x faham apa yang aku maksudkan ini, korang boleh lah baca di Jobdirumah ini terlebih dahulu dan cuba faham kan k. Mungkin kurang pasti, dan mungkin kurang percaya kepada ini semua..betul x? sama la cam aku, pada mula nya aku cam x percaya, sebelum aku join benda nih, aku pk 3 4 kali juga sebelum aku register, tapi atas niat nk mencuba dan yakin pada diri, aku register di bawah program ini, Allhamdulillah lah, minggu pertama aku join dah dapat habuan nya, dia akan bayar kita bila kita sudah siapkan tugasan nya.

Sapa sangka kan rezeki bulan ramadhan ni murah, hasil berkat dan kesabaran aku akhirnya terbalas juga. aku tidak memaksa korang utk join nih, cuma nak kongsikan bersama je. terpulang pada korang la. peluang ini khas tuk orang yang betul2 ingin kan kerja sampingan dan duit sampingan. kalau setakat nk mencuba sahaja..nanti korang akan kata kerja ni tipu lak.

sekiranya kerjanya ini memberikan hasil yang lumayan, insyaAllah aku akan tumpukan pada kerja ini, lagi pun best wat kerja kat rumah je dan waktu kerja lak kita yang tetap sendiri…..

antara syarat2 utk sertai kerja dirumah ini, korang boleh tgk di entry aku yg sebelum ini ok…atau pun terus ke laman web nya k…. PELUANG KERJA DI RUMAH

safe_image

sebelum aku akhiri…ampun dan maaf sekiranya ada salah dan silap ya….

PEKERJA DI RUMAH DI PERLUKAN SEGERA

jawatankosong

 

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ini aku ambil kesempatan untuk menawarkan kerja sambilan di rumah, ini khas kepada sesiapa yang minat untuk menambah pendapatan lebih dan sebagainya. Kerja nya mudah sahaja.


Gaji Sehingga RM1300 - RM3400 Sebulan
Syarat Kelayakan:
- Asas komputer & internet
- Microsoft Office (Words & Excel)
- Boleh menulis, membaca & faham B.Inggeris
- Komputer/Laptop
- Akses ke talian internet
- 18 tahun keatas
- Boleh bekerja tanpa pengawasan


Untuk Maklumat lanjut layari korang boleh la lawati link di bawah ini ya :
http://www.jobdirumah.com/khairiz85

peluang ini hanya diberikan kepada mereka yang minat dan rasa mahu mencuba sahaja, sekiranya tidak berminat tiada paksaan …

Nuzul Al-Quran

 

Peristiwa nuzul al-Quran menjadi satu rakaman sejarah dalam kehidupan Nabi SAW hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada kita hari ini. Peristiwa Nuzul al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhamad SAW. Perkataan ‘Nuzul’ bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi SAW maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran.

‘Al-Quran’ bererti bacaan atau himpunan. Di dalamnya terhimpun ayat yang menjelaskan pelbagai perkara meliputi soal tauhid, ibadat, jinayat, muamalat, sains, teknologi dan sebagainya. Kalimah al-Quran, sering dicantumkan dengan rangkai kata ‘al-Quran mukjizat akhir zaman’ atau ‘al-Quran yang mempunyai mukjizat’. Malah inilah sebenarnya kelebihan al-Quran tidak ada satu perkara pun yang dicuaikan atau tertinggal di dalam al-Quran. Dengan lain perkataan segalanya terdapat di dalam al-Quran. Firman Allah:

Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan). (Al-An’am:38)

al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dalam sejarah kehidupan Nabi SAW ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan malaikat Jibrail ialah lima ayat pertama daripada surah Al-‘Alaq. maksudnya:

”Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan mu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhan mu Yang Maha Pemurah, -Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (al-‘alaq:1-5)

Hubungan Lailatul Qadar dan Nuzul al-Quran

Lailatul Qadar pula ialah suatu malam pada bulan Ramadhan yang begitu istimewa sekali fadilatnya. Malam al-Qadar adalah suatu malam yang biasanya berlaku pada 10 akhir Ramadhan dan amalan pada malam itu lebih baik baik dari 1000 bulan.

Apakah kaitannya malam al-Qadar dengan nuzul al-Quran? Sebenarnya al-Quran dan malam Lailatulqadar mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain sebagaimana yang diterangkan di dalam kitab Allah dan hadis Rasulullah SAW di antaranya firman Allah SWT

Maksudnya: Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar! (al-Qadar:1-5)

Mengikut satu pandangan, ayat ini diturunkan berdasarkan satu riwayat dari Ali bin Aurah, pada satu hari Rasulullah SAW telah menyebut 4 orang Bani Israel yang telah beribadah kepada Allah selama 80 tahun. Mereka sedikit pun tidak derhaka kepada Allah, lalu para sahabat kagum dengan perbuatan mereka itu. Jibril datang memberitahu kepada Rasulullah SAW menyatakan bahawa Allah SWT menurunkan yang lebih baik dari amalan mereka. Jibril pun membaca surah al-Qadar dan Jibril berkata kepada Rasulullah ayat ini lebih baik daripada apa yang engkau kagumkan ini menjadikan Rasulullah SAW dan para sahabat amat gembira.

Dalam hadis yang lain Aishah juga meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda bersedialah dengan bersungguh-sungguh untuk menemui malam Lailatul qadar pada malam-malam yang ganjil dalam 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan.

Panduan

Dari maklumat serba sedikit di atas tadi sebenarnya banyak boleh dijadikan panduan kepada umat Islam seluruhnya. Antara panduan berkenaan ialah seperti:

1. Tidak ada perkara yang tidak terdapat dalam al-Quran

2. Ayat pertama diturunkan ialah ‘iqra’ iaitu ‘baca’ dan Tuhan mengajarkan manusia melalui perantaraan Pena dan Tulisan.

3. Kelemahan umat Nabi Muhammad beribadat maka dianugerahkan satu masa yang apabila kita mendapatkannya kita akan digandakan pahala melebihi seribu bulan.

Apabila disebutkan bahawa tidak ada perkara yang tidak terdapat di dalam al-Quran itu maka ianya memberikan makna bahawa segala ilmu pengetahuan yang merangkumi fardu ‘ain dan fardu kifayah dalam segenap aspek kehidupan merangkumi ekonomi, sosial, perundangan, pendidikan, sains dan teknologi dan lain-lain, segalanya terdapat dalam al-Quran. Tafsiran, kupasan analisa dan penyelidikan membolehkan umat Islam maju mendahului umat-umat lain di dunia ini.

Manakala penurunan al-Quran pula didahului dengan suatu kalimah ‘iqra’’ iaitu ‘baca’ di mana membaca adalah kunci kepada penerokaan ilmu. Selepas itu pula Allah mengiringi dengan ayat yang bermaksud; Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” Keadaan ini menguatkan lagi bahawa pembacaan dan penulisan itu menjadi antara perkara yang paling penting dalam penguasaan ilmu pengetahuan. Di mana sebagaimana diketahui umum melalui satu ungkapan bahawa: “ilmu pengetahuan dan teknologi itu adalah kuasa”.

Perkara ketiga ialah hikmah dari anugerah malam al-qadar kepada umat Nabi Muhammad SAW sebagai umat akhir zaman. Mengetahui kelemahan umat Islam akhir zaman ini dalam beribadah maka dianugerahkan satu peluang di mana ibadah yang dilaksanakan pada malam itu digandakan sehingga 1000 bulan. Bermakna kiranya kita dapat melaksanakan ibadah dengan penuh keimanan di 10 akhir Ramadhan, kita akan berpeluang mendapat malam al-Qadar. Ini akan menjadikan kita seolah-olah beramal ibadah selama 1000 bulan iaitu sekitar 83 tahun. Menjadikan kita seolah-olahnya menghabiskan seluruh hidup kita dan usia kita dalam ibadah.

Bagi mencari malam-malam yang berkemungkinan sebagai malam al-qadar, maka kalangan ulama ada menyatakan bahawa, malam-malam yang ganjil yang tersebut ialah malam 21, 23, 25, 27 & 29 dari bulan Ramadhan. Dalam pada itu terdapat juga beberapa hadis yang menyatakan bahawa malam al-qadar itu pernah ditemui dalam zaman Rasulullah SAW pada malam 21 Ramadhan. Pernah juga ditemui pada malam 23 Ramadhan. Terdapat juga hadis yang mengatakan bahawa baginda Rasulullah SAW. menjawab pertanyaan seorang sahabat yang bertanya mengenai masa Lailatulqadar supaya ianya bersedia dan menghayatinya. Baginda menjelaskan malam Lailatulqadar itu adalah malam 27 Ramadhan. Dari keterangan-keterangan di atas dapatlah kita membuat kesimpulan bahawa malam Lailatulqadar itu berpindah dari satu tahun ke satu tahun yang lain di dalam lingkungan 10 malam yang akhir dari bulan Ramadhan. Yang pastinya bahawa masa berlakunya malam Lailatulqadar itu tetap dirahsiakan oleh Allah SWT supaya setiap

Kesimpulan

Sebagai kesimpulannya marilah kita sama-sama menghayati nuzul al-Quran ini sebagai suatu peristiwa besar yang penuh makna dan hikmah. Kita seharusnya melihat al-Quran itu sebagai ‘kitab induk’ panduan Ilmu pengetahuan untuk memajukan manusia seluruhnya. Memajukan manusia yang lebih penting adalah memajukan umat Islam terlebih dahulu melalui penguasaan ilmu pengetahuan dan teknologi. Membaca al-Quran itu adalah suatu ibadah. Sekarang bolehlah kita panjangkan ‘membaca’ al-Quran itu kepada menganalisa, mengkaji, menyelidiki dan mencari rahsia ilmu pengetahuan di dalam al-Quran dan seterusnya menghasilkan penulisan-penulisan yang akhirnya memajukan dunia ini dan khasnya memajukan umat Islam dan seterusnya mengeluarkan umat Islam dari belenggu kelemahan dan penghinaan. Umat Islam juga perlu me

 

sumeber : JAKIM

Hanya kepada Mu, aku bersujud….

Salam Ramadhan

Assalamualaikum

Alhamdulillah, sekejap je rasanya pejam celik, pejam celik, hari ni dah masuk hari ke 7 kita puasa kan, Syukur kehadrat illahi kerana Allah masih memberi kesempatan kepada kita semua menikmati bulan yang mulia ini, peluang ini harus lah kita hargai dan hormati. Kerana bulan ini adalah bulan yang memberi peluang kepada seluruh umat islam ini mensucikan diri daripada segala dosa2 yang lalu, dan tambahkan lagi amal ibadat kita semua sepanjang bulan puasa dan mengharapkan amalan kita ini berterusan sehingga la kepada hari pengakhiran iaitu hari kiamat.

Sebelum terlupa dan rasa nya belum terlambat untuk saya mengucapkan selamat berpuasa kepada semua sahabat blogger saya dan juga kepada pembaca-pembaca blog saya. Harap di bulan Ramadhan ini semuanya sihat walfiat hendak nya, maaf dari pihak saya, kerana sudah lama tidak mengaktifkan diri dalam dunia blogger ini, dek kerana atas faktor-faktor tertentu.

Bila Ramadhan tiba, hati mula sayu dan pilu, mengingatkan sejarah lampau, dengan sejarah lampau ini juga saya belajar untuk meneruskan perjuangan hidup di dunia ini, dan juga saya tidak pernah lupa kepada insan-insan yang banyak membantu saya sehingga kini. segala jasan mereka hanya Allah sahaja yang mampu membalasnya.

Harapan saya semoga Ramadhan kali ini penuh makna buat diri saya sendiri dan kepada kita semua, InsyaAllah. Sebelum terlewat, saya dengan rendah diri memohon ampun dan maaf di atas segala kesilapan saya, yang mana sedar dan tidak sedar selama ini, kerana saya tahu, saya adalah hamba Allah yang lemah dan tidak terlepas dari melakukan kesilapan.

Bulan Ramadhan banyak mengajar kita semua erti kehidupan yang sebenarnya, jangan lah terlalu leka dan alpa dengan kemewahan dan keseronokan dunia semata-mata, kerana ini semua adalah sementara sahaja…malah seimbangkan lah dunia dan akhirat, agar hidup kita di berkati dan dirahmati oleh Allah swt.

Blog yg kian sepi

Assalamualaikum...

Lama sudah kita tidak bersua di arena blog ini, apa khabar blogger n readers semua? Hope semuanya baik2 belaka hendaknya....

Pejam celik, pejam celik kita sudah pun hampir dengan bulan ramadhan al-mubarak, harap2 tahun ini sempat la berpuasa dan menyambut hari raya, sama2 kita doakan agar umur dipanjangkan..amin

Sebelum ramadhan tiba, kini sudah tiba masanya untuk kita mensucikan jiwa kita untuk menunggu kedatangan bulan yang penuh mulia dan bermakna ini, yang mana puasa lepas belum ganti lagi, tiba la masanya tuk tebus balik k...lau yg x pernah tinggal puasa tu, sekurang2 nya puasa la sunat, dapat juga pahala kan?

Di kesempatan ini, saya dengan merendah diri kerana Allah swt, untuk memohon keampunan dan kemaafan sekiranya selama ini saya ada melakukan sebarang kesilapan kpd korang semua, mana la saya tahu kan , ini mungkin berlaku tanpa saya sedar....yang lepas biar la ia berlalu pergi, jangan di ungkiti dan di ingati ya...mulakan dengan hidup yang baru.

Kita hidup di dunia ini hanya sementara sahaja, kita tidak tahu bila masanya kita akan kembali kepada Allah swt..jd sebelum terlambat ayuh la kita sama2 bermaaf-maafan ya, ingat la bahawa manusia di dunia ini tidak pernah terlepas dari melakukan kesilapan ....

Di bulan yang mulia, hidup kita pun akan mulia jika kita dekatkan diri dengan Allah swt..teruskan berblog ya wahai kawan2 ku, dan ingat la setiap entry yg ingin di paparkan itu mestilah ditapis dahulu, dan ada batas2 nya k...

Disini cukup sudah untuk saya coret kan di laman suam2 kuku ini ya....

Saya akhiri dengan ucapan Assalamualaikum :)

Aku pun kena….

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

 

Aku ingat kan kawan aku je yang kena camni, aku pun sama juga kena, haishh!! x leh jadi nih….hairan la juga kan? selalunya hal ni berlaku kepada artis je, or orang2 yang femes je, tapi aku ni apa la sangat, nakkata artis, bukan artis, dan bukan sapa2, tapi kena juga…nak tau p la kat link nih..https://www.facebook.com/profile.php?id=100003571219086

aku pernah tanya beliau, kenapa guna pic aku sebagai DP dia, tapi no respond, malah saban hari, semakin banyak lak pic aku yang digunanya, aku nk tgk x dapat sebab dia x friend ngn aku, tetapi aku percaya dia ada nama lain dan menjadi friends ngn aku kat fb, sebab tu dia boleh ambil gambar aku sesuka hati mak bapak dia. Sebab pic aku hanya yang dah jadi kawan je yang boleh tengok…

Hari ini, aku dapat juga buka fb dia dan lihat sendiri apa yang ada lam fb dia, mula2 aku terkejut gak la, sebab semalam baru dia upload pic2 aku ke dalam fb dia, aku tahu apa motif dia guna pic aku, dia nak pikat perempuan, bagi aku la budak ni ada krisis identity kot, hodoh sangat ke muka dia, sampai nak guna pic org lain, maaf la kalau aku kutuk budak ni, bagi aku memang patut kot kena kutuk, sebab x leh terima hakikat muka dia tu HODOH, bukan aku nk kata aku ni ecem ke apa, tapi dah guna pic org takut nk guna pic sendiri apa hal kan???

Rupanya budak ni orang sarawak je, dekat je pun ngn kuching, aku rasa aku kenal sapa budak nih,   mana aku tahu? tgk pic bawah nih

16

Siapa Mohd Hafizul ni? nama sebenar atau nama samaran yang digunakan, dalam About dia, dia ada nyatakan, x suka cari pasal ngn orang, tapi sekarang dia x cari pasal ngn orang ke??? aku tahu dia akan baca entry nih, dan aku galak kan kalau dia baca…..aku x marah der…cuma sikap ko tu buat aku meluat tgk ko der…nk tackle awek, x berani nk guna pic sendiri, x gentle la beb, lambat laun kantoi juga ko der…..

Buat aku panas tu, dia juga ambil pic aku ngn mak aku, dan sesuka hati letak nama mak aku bukan2…der!!! buat aku marah sangat der, ko main2kan mak aku tu der, ko xda mak ke? ke mak ko dah mati hah??? ke ko xda mak bapak????  sampai mak orang pun ko nak guna…aku paling sensitif lau berkenaan ngn mak aku, lau aku sorang aku x kesah lagi der….ni melibatkan mak aku….

15

 

5

6

memandai ko je kan, tukar nama mak aku, nama adik aku, aku x tau la apa masalah ko der!! ko xda adik beradik erk? ko ank yatim piatu ke apa? kasihan sungguh aku tgk ko nih…ke ko ni cacat??? der jangan marah lau aku cakap cam ni….ko pk sendiri la der, aku tau ko hanya memerhati je apa yang aku lakukan kan????

3412

ini adalah antara gambar2 yang ko curi dari fb aku kan der?? banyak lagi cuma aku hanya papar yang ni je…..lps ni ko nk curi semua album aku ke apa der????

13141910

Der!! kasihan kat aweks tu der, mati2 dia ingat kan pic tu, pic ko der, sadih lak aku dengar der….ko x malu ke der????

der!!! ini separuh sahaja yang dapat aku paparkan, banyak lagi der, ko tukar la camana sekali pun aku dapat detect ko der, ko salah orang ko nak main der!!! pada mula nya aku tahu, aku x marah der kat ko, lantak la ko nak wat apa der, tapi bila aku dapat tahu ko ambil juga pic mak aku dan family aku, tu buat aku hangin je satu badan…..aku akan maf kan ko, kalau ko gentle tunjuk muka yg sebenarnya….

 

der xda masa aku nk cari gaduh ngn org ni, banyak lagi benda yg berfaedah yg aku blh buat….tapi tolong la der, stop this…..

 

aku mohon maaf kalau entry ini banyak perkataan yng bunyi nya kasar, tapi ini bukan aku tuju pada korang k…..

Alhamdulillah ...

Assalamualaikum.

Alhamdulillah masih lagi berpeluang untuk aku mencoretkan laman blog aku ini, yang mana aku akui laman blog aku ini semakin hari semakin suram, tetapi itu bukan bermakna laman ini akan terkubur.

Ini bukan la alasan aku sibuk atau sebagainya sehinggakan aku tidak dapat luangkan masa untuk terus berblog, ini kerana aku ketandusan idea untuk mengupdate blog ini. Aku juga sama seperti blogger lain, tetapi cara aku sahaja yang berlainan, kalau dilihat blogger lain saban hari semakin banyak idea untuk di kongsikan bersama dengan blogger lain dan pembaca sekalian.

Aku juga tidak kisah blog aku sekarang ni pengunjungnya berkurangan, sebab aku tahu kerana aku tidaklah aktif seperti sebelum ini, dan aku juga berterima kasih kepada blogger yang datang singgah ke blog aku dan membaca entry2 aku serta tinggalkan komen, aku juga mohon maaf kerana tidak berkesempatan untuk membalas komen anda...insyaAllah aku akn cuba untuk membalas komen tersebut.

Sejak dua menjak ini, aku post entry aku melalui aplikasi smartphone, yang mana hanya aku blh update sahaja, dan untuk view tu agak kurang sedikit, al maklum lah dalam phone nak view pun x best, sebab screenya kecil, harap korang faham k...

Apa-apa pun aku hargai sokongan dan dorongan korang semua, dan aku tidak pernah sekali pun melupakan korang semua...sebelum aku undurkan diri aku, maafkan diatasa segala kekurangan k...bagi blogger lain, teruskan kongsikan entry korang k...sehingga jumpa lagi...insyaAllah :)

Selamat Hari Ibu….

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Bila tiba je bulan Mei, semua orang akan tahu ada hari2 yang istimewa, seperti hari pekerja yang di sambut 1 mei setiap tahun, hari ibu yang disambut pada 13 mei, dan hari guru yang disambut pada 16 mei, hari2 ini adalah penting bagi kita semua betul?

tetapi isu yang aku ingin bincangkan pada kali ini adalah semperna hari ibu yang bakal tiba 13 Mei ini, kebanyakannya orang dah sibuk dengan planning masing-masing untuk membuat kejutan atau sebagainya untuk ibu yang tersayang dan yang tercinta betul?

Semperna dengan hari ibu yang bakal tiba ini, aku ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan SELAMAT HARI IBU kepada semua ibu-ibu yang ada di Malaysia ini dan di luar Malaysia, Raikan hari ibu anda dengan penuh istimewa dan penuh kasih sayang Smile

Memang betul hari ibu di sambut pada 13 hb Mei, tetapi bagi aku hari ibu adalah, hari-hari adalah hari ibu, sejak aku dilahirkan dan hingga aku dewasa dan sehingga hari ini, selagi hayat ibu masih ada, adalah hari ibu. Apa yang aku ingin disampaikan disini adalah khas untuk ibu aku…..

Ibu,

Pertama sekali anak mu ini ingin menyusun 10 anak jari memohon keampunan dan maaf, kerana anak mu tidak dapat pulang ke kampung untuk meraikan hari bahagia ini, tetapi percaya la ibu, walaupun jasad anak mu tidak ada di depan mata ibu, tetapi di hati anak mu ini sentiasa ada ibu bersama-sama ke mana saja anak mu berada, sesekali anak mu tidak pernah melupakan mu ibu, kerana ibu adalah cinta sejati yang anak mu sanjung dan sayang selama ini, ibu adalah ratu hati anak mu ini.

Ibu,

Dikesempatan ini anak mu ini ingin mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada ibu, kerana telah melahirkan anak mu ini kedunia, dan membesar, mendidik dan menjaga kebajikan dengan cukup baik serta penuh dengan kasih sayang yang tak dapat untuk anak mu balas. Sudah banyak masa dan waktu ibu korbankan untuk anak mu ini, dan ibu sesekali tidak pernah erti jemu dan putus asa dalam membesar dan mendidik anak mu ini, sehingga la anak mu ini menjadi orang yang berguna.

Ibu

Terima kasih, kerana ibu tidak pernah jemu untuk mendoakan kejayaan anak mu ini, walau dalam apa jua keadaan sekali pun, terima kasih juga,kerana ibu sentiasa ada apabila anak mu ini berada dalam kesusahan.Jasa ibu teramatlah besar untuk anak mu balas, hanya Allah swt sahaja yang dapat membalas segala jasa ibu selama ini.

ibu

ketahuilah bahawa anak mu ini sayang sangat-sangat pada ibu, ibu dalam hidup anak mu ini ada 6 CINTA, ibu mahu tahu apa 6 cinta itu, cinta yang pertama adalah cinta kepada ALLAH swt, Cinta ke dua adalah Cinta pada ibu yang tersayang, Cinta yang ke tiga Cinta pada Ayah, Cinta yang ke empat Cinta pada adik beradik, Cinta yang ke lima Cinta pada kaum keluarga, Cinta yang ke enam adalah Cinta pada makhluk ciptaan Allah swt.

ibu

anak mu ini dengan rendah diri memohon keampunan dari ibu, di atas segala kesilapan dan kesalahan yang telah anak mu ini lakukan samada dalam sedar atau pun tidak sedar dan juga anak mu minta ampun dan maaf jika selama ini anak mu ini ada terkasar bahasa atau kata-kata yang mengguris hati ibu, anak mu harap ibu ampunkan ya, kerana anak mu tidak ada niat untuk sakit kan hati ibu atau sebagai nya.

ibu

apa lagi yang anak mu ini perlu ucapkan disini?? ibu jangan lah bersedih di hari yang bahagia ini, ibu gembira lah, kerana itu adalah hari ibu, dan ibu ingatlah bagi anak mu ini hari ibu adalah hari-hari ya, kasih sayang anak mu terhadap ibu, sikit pun tidak pernah pudar dalam hati anak mu ini. malah semakin hari semakir mekar rasa kasih sayang kepada ibu. ibu ini bukan ucapan kosong dari ank mu, tetapi ini semua benar yang bersaksikan kedua2 malaikat yang berada di bahu kanan dan kiri anak mu , serta Allah swt  yang maha mengetahui segala-galanya.

ibu

anak mu ini sudah ketandusan idea untuk terus mencoret kan ucapan ini, sebelum anak mu ini mengakhiri coretan ini, anak mu ingin memohon keampunan sekali lagi dari anak mu ini, dan halalkan mkn minun anak mu selama hari ini serta jutaan terima kasih kerana ibu sayang pada anak mu ini. anak mu juga sayang pada ibu selagi nyawa dikandung badan, ibu, u are the best mom for me. anak mu setiasa mendoakan kesejahteraan dan kesihatan ibu sentiasa terjaga.

 

sekali lagi ingin mengucaokan selamat hari IBU kepada ibu aku dan kepada semu ibu di malaysia atau diluar malaysia….anak adalah aset dunia dan akhirat….dan jangan sesekali derhaka pada ibu, hormati dan sanjungi lah ibu selagi masih ada…ingat SYURGA DI BAWAH TELAPAK KAKI IBU, Assalamualaikum.

Pindah lagi...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Seriously, bulan nih aku rasa bulan yang penuh dengan masalah dan dugaan...lepas satu, satu masalah timbul, tapi apa boleh buat, sabar dan tabah menghadapi dugaan ini...

Sekarang ni nk dapatkn umh bukan senang di kl nih, sah kan rumah, bilik pun susah, macam goreng pisang panas lak, jap je iklan dah ada orang ambil...

Kenapa aku nk pindah umah? Sebab ak dah x tahan dok serumah ngn housemate yg tidak sehaluan, masing2 nk ikut kpla masing2, x nk bawa berbincang elok2, tp ini semua adat lah dok bujang...so ni nk cari rumah sendiri lak, t xda la nk pening2 pasal isu rumah nih....

Ak x nk buruk kan sape2 disini, so jalan penyelesaian nya pindah la lagi senang, x payah nk tension2 dan x yah nk pening2...

Balik kerja kita nk rehat di rumah kan? Kalu blk umh jiwa rasa serabut otak rasa x tenang, camana nk rest kan, dah la penat2 blk kerja dan blk umh nk kena pk benda remeh temeh nih...buang masa je...so x perlu nk besar kan kes, bg aku yg dah lbh umur nih, mengalah lah lau bergaduh pun bukan dapat faedah pun kan? Huhu...

Sorry la terluah perasaan la plak....

Dugaan dan Cabaran

Assalamualaikum dan salam jumaat kepada semua, semoga jumaat ini membawa keberkatan dalam hidup kita semua. InsyaAllah...

Dugaan dan cabaran, selalu ada dalam kehidupan kita semua, sama la dalam hidup aku pun, dugaan dan cabaran tu memang xdapat nk dipisahkan lagi, malah kerap sekali aku menghadapi dugaan dan cabaran dalam hidup aku, aku x blh nk merunggut, kerana ini semua adalah ujian dari Allah untuk aku, yang mana Allah mahu lihat samada aku mampu atau tidak menghadapi semua ujian Nya.

Itu lah orang kata, nk berjaya dalam hidup ini bukan mudah, malah kita kena banyak menghadapi perbagai ujian dan dugaan serta cabaran...tp senang je nk jadi org yang x berjaya kan?

Org yang yang x tahan dengan ini semua, org itu lah yang ingin lari diri dari kejayaan, x boleh terima cabaran dan dugaan sedikit, dah mengeluh dah berputus asa, camana kita nk hidup senang dan selesa lau sikit je je ujian Allah bg pd kita, kita terus down or sebagainya...ingat ya orang yang betul ingin berjaya dalam hidup dia, dia x pernah kenal erti penat, x pernah kenal erti putus asa, dan x pernah jemu apa yang dilakukan, demi utk mencapai kejayaan...bila diorang dah berjaya baru lah kehidupan mereka selesa...baru lah penat lelah diorang sebelum ini terbalas....

Setakat ini dulu ya, salah silap ampun dan
Maaf k....

Bulan Nikah Kahwin

Assalamualaikum....eh2 dah masuk bulan may dah, jap je kan? Bila masuk je bulan may ni, so jadual hari minggu padat denga. Majlis kenduri kahwin kawan2, adoi pening kepala den, sebab diorang kahwin bukan satu tempat, banyak la negeri yang aku lawati nanti...

Apa2 pun aku ucapkan tahniah kepada sahabat handal aku yang bakal berkahwin nanti, jodoh korang masing2 da sampai, aku je yang belum lagi..hehe

Tapi tengok pada keadaan la, yang mana sempat aku akn pergi la, lau x sempat tu minta maaf banyak2 k :)

Selamat Pagi :)

Assalamualaikum dan salam sejahtera, apa khabar, lama dah rasa nya blog ni terbiar sepi tanpa dikemaskini...

Pejam celik..pejam celik, hari ni dah penghujung bulan bagi bulan April di tahun 2012 ini, begitu pantas masa berlalu..hinggakan x terasa ia nya berlalu pergi...

Dalam masa satu bulan nih, banyak kenangan manis dan pahit yang telah aku lalui...sehingga hari ini aku masih lg ingat aku kerja di tempat yang lama, seriously aku suka akan kerja lama aku, macam sedih aku nk tinggal kan semua ini, tp aku percaya lumrah hidup kita ni biasa la, ada masa kita happy ada masa kita sedih...

So apa aku harapkan pada hari mendatang ni agar lebih baik dari yang sebelum...sebelum terlupa, selamat hari pekerja kepada seluruh pekerja yg ada di malaysia ini, berikan perkhidmatan yg cemerlang kpd setiap company yang anda kerja, jadi lah pekerja yg berdedikasi dan tulus dlm mlksanakan tugas masing2 ...assalamualaikum

Bulan Rezeki

Assalamualaikum...rasa dah lama x update kan blog aku nih, hari ni aku nk curi masa jap nak update blog yang suam2 kuku nih,

Alhamdulillah segala nya berjalan dengan lancar, hari ni adalah hari lastday aku berada di UKMSC, dan hari ni juga aku mula keja di company yang baru. Alhamdulillah inilah dikatakan rezeki Allah.

Memang bulan ni adalah bulan rezeki aku, yang pertamanya aku dapat offer kerja baru, kedua jumaat lepas aku di anugerah kan pekerja cemerlang , dapat di saat akhir aku di Hospital ini, dan sabtu lepas Bos belanja makan di Penang Village Alamanda, siapa sangka kan? ini semua Allah yang tentukan, aku mampu bersyukur kehadrat nya...

so sekarang ni aku dah mula  balik kehidupan yang baru, Alhamdulillah satu peningkatan yang baik...

menghintung hari

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Sebelum itu, aku sebagai rakyat jelata, ingin mengucapkan sekalung tahniah di atas pertabalan Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-14, buat kali kedua. Daulat Tuanku.
Hari ini bagaikan hari isnin pula, sedangkan baru hari khamis, disebabkan cuti semalam tu yang ingat cuti hujung minggu. Esok lagi sehari lagi aku bekerja, dan akan bercuti selama seminggu di Kuching, Sarawak, mesti korang tertanya-tanya kan, xda tempat lain ke aku nak cuti, asyik Kuching je, sebenarnya aku ada hal kat sana la, sebab tu aku selalu terbang ke sana, alang2 dah ke sana, sambil2 tu bercuti la kan?

Balik dari cuti, aku kerja 2 hari je, lepas tu aku akan meninggalkan segala kenangan aku selama 5 bulan di farmasi ini, kalau nk ikut kan memang hati aku ni berat untuk meninggalkan kerja aku sekarang ini, ya la, aku selesa kerja disini, tetapi disebabkan impian dan cita2 aku, aku terpaksa meninggalkan jua. Cukup la 5 bulan aku belajar sesuatu ilmu yang baru dalam hidup aku, kita semua tahu kan, ilmu kalau nk dikutkan memang x habis untuk kita pelajari.

Setelah setahun lebih aku meninggalkan bidang aku ni, so sekarang aku kena mula kan balik, bagi refresh otak beku aku nih, maklum la kita ni mudah lupa kalau jarang praktikan sesuatu benda kan, nak pulak berkenaan dengan coding, demi untuk Berjaya dalam hidup, erti putus asa tidak muncul dalam diri…sebaliknya semangat berkobar2 adalah….

Apa2 pun aku harapkan semuanya berjalan dengan lancar…..

Alhamdulillah...

Assalamualaikum dan Selamat Petang.



Panjat kesyukuran kehadrat Illahi kerana telah memakbulkan Doa permintaan aku, dan Permintaan Ibu Bapa aku, Hari ini dalam sejarah hidup aku, Pergi interview terus dapat surat tawaran kerja..dalam jangkaan aku, pada mulanya aku x akan dapat kerja nih, tetiba aku hilang keyakinan diri, tetapi bila disaat last, keyakinan aku datang balik, baru la aku boleh buktikan pada mereka yang mereka patut ambil aku kerja kat syarikat mereka.

Tetapi ini semuanya rezeki yang Allah berikan...bukan senang aku nk dapat kerja kena ngn bidang aku nih, dah banyak dah kerja yang bukan bidang aku, aku kerja, berkat dan kesabaran aku selama ini telah pun berakhir...kembali semula hidup sebagai PROGRAMMER. Lepas ni aku akan rindu akan suasa Hospital dan Suasana Ubat dalam Farmasi tempat aku kerja nih,

agak la berat tuk aku meninggalkan tempat kerja lama aku nih, kerana aku rasa selesa dan enjoy kerja kat sini, tapi bila di fikirkan masa depan aku terpaksa hadapi semua ini....semalam dapat panggilan interview, pagi tadi pergi interview dan balik umah sambil bawa surat tawaran, dah x perlu tunggu seminggu or dua minggu jawapan dari company tersebut... Thanks a lot kerana memberi kepercayaan dan menerima aku kerja dengan syarikat tersebut.

Terima kasih juga pada semua org yang tolong doakan kejayaan aku k, dan aku sentiasa doakan kejayaan korang semua k...

masih di beri peluang

Assalamualaikum.

Selamat petang kepada semua, apa yang aku ingin katakan disini adalah esok aku ada interview bagi position PHP Programmer, bila dapat call tadi, memang rasa excited coz, memang lama dah aku mencari kerja ni, dah berpuluh2 company dah aku apply, tapi dalam x sangka, ada gak yang tersangkut untuk di interview.

perasaan nervous tu pun ada juga, disebabkan dah hampir 2 tahun dah aku tinggal bidang nih, tetiba nak masuk balik bidang ni, walaupun ini adalah bidang aku yang sebenarnya, tapi walauapapun, aku tetap percaya pada diri sendiri, aku akn cuba buat yang terbaik, insyaAllah Allah akan membantu ku…

Yang buat aku berminat sangat nk bekerja di company tersebut, adalah GAJI yang ditawarkan….hehe berapa tuh x perlu la aku bagitau..apa pun aku akan cuba sebaik yang mungkin insyaAllah.

Tiada Tajuk....


Berakhir sudah....

Assalamualaikum dan salam jumaat … sedikit rasa lega, kerana telah berakhirnya episod NTB1, sememang aku telah sangkakan yang aku x dapat nak teruskan hingga penghujungnya, di sebabkan masa x cukup untuk aku follow up. Aku terpaksa dahulukan apa yang patut, masing2 ada commitment masing2 kan?

Jutaan terima kasih kepada saudara penganjur segment yang berbentuk game nih, memang  seronok serta game seperti ini, sebelum ni aku boleh nk follow sebab banyak masa terluang, tapi start kebelakangan ni, memang x dapat den nk kejor…hehe xpa la mungkin xda rezeki untuk terus ke final, tempat ke 3 pun dah ok la…

Selepas nih, mungkin jarang dah kot, untuk aku sertai mana2 segment, kecuali kalau masa mengizinkan. Pepagi nih banyak kerja perlu disettelkan, so setakat ni je yang sempat aku coret kan….InsyaAllah jumpa di next entry J

Terima Kasih Ibu ...

Assalamualaikum dan salam sejahtera..sayangilah ibu selagi ibu masih ada...sesal la sekarang kerana bila ibu dah xda menyesal menagis darah sekalipun xda guna nya lagi..ini nasihat untuk diri aku juga...

Aku sayang sangat2 ibu aku, kerana ibu lah aku hidup didunia ini, tanpa ibu tiada la aku didunia ini, jasa ibu memang xdapat aku nk balas, hanya Tuhan saja yg dapat membalasnya, begitu besarnya pengorbanan ibu. 

Tapi aku sedih, lau kita lihat anak2 zaman skrg dah pandai biadap dan kurang hajar ngn ibu, langsung x nk peduli kan apa nasihat ibu, yang penting apa kehendak anak dapat ditunaikan, sehinggakan ibu menitis air mata. Jangan buat x tahu ya, berdosa besar kalau kita buat ibu menangis dengan sikap kita, kecuali ibu menangis kerana bangga melihat anaknya berjaya.

Kenapa aku keluarkan entry ini, sebab aku syg ibu aku, banyak berita aku dgr ada anak sanggup buang ibu nya, dengan alasan x mampu nk jaga ibu sorang...bodohnya ank seperti ini, x fikir ke? Ibu membesar kita ngn adik beradik kita camana? Biarla ibu x makan, sanggup berlapar asalkan anak2 ibu dapat makan, ibu x pernah pun merunggut demi membesarkan kita semua, sejak dalam kandungan lagi ibu jaga kita dengan sebaiknya, tapi apa dah jadi apabila kita dah dewasa, ada kehidupan sendiri, lalu ibu kita diabaikan dan dilalaikan...aku x ckp banyak, tunggu aje la balasan di akhirat nanti..

Apa2 pun aku nk ucapkan terima kasih yang x terhingga buat ibu ku tercinta dan tersayang, kerana telah menjaga aku dan mendidik aku dengan sempurna, dengan jasa dan pengorbanan ibu lah membuatkan teladan bagi aku, yang mana harus aku ingati sampai bila2, aku tahu ibu x mau balasan wang ringgit dari kita, apa yang ibu perlukan kasih sayang kita terhadap ibu, seperti mana ibu beri kasih sayang pada kita...aku sanjungi ibu ku, kerana syurga di bawah telapak kaki ibu, dan ibu adalah org yang paling mulia bagi aku..Terima kasih Ya Allah dan aku bersyukur kehadrat Mu, kerana telah mengurniakan ibu yang baik bagi aku...

Selagi hayat masih ada aku akan jaga ibu dengan sebaiknya, ampunkan aku ibu jika selama ini aku ada buat salah n silap..yang sengaja atau tidak sengaja...

Pesanan aku jadikan lah ibu mutiara dalam kaca yang putih dan bersinar, utamakan ibu dalam apa jua yang kita ingin lakukan, jangan pula kita utama kan kekasih dari ibu k, sebab ramai sangat yang lupa kerana syok sangat bercinta sampai lupa ibu dan nasihat ibu..dan sanggup menipu ibu demi cinta ...

Salah dan silap aku pohon keampunan ye, salam senyum dari saya, assalamualaikum

Busy Day :)


Assalamualaikum dan salam sejahtera, apa khabar semua? Sihat? Alhamdulillah lah lau sihat ye, blog aku ni dah berabuk dah, maklum la cam jarang dah update blog nih hehe…di atas sebab2 tertentu kenapa aku jarang update.

Hari ini adalah hari yang agak busy katakana, maklum lah partner aku lagi sorang tengah bercuti balik kampong hehe, so maknanya aku sorang2 je la kena siapkan kerja nih, biasa nya hujung n awal bulan je yang busy, lau lepas tu free je manjang.

Jadual aku bulan ni n bulan 5 ni agak la padat, dengan kursus n bengkelnya, sabtu n ahad ni aku ada kursus sanggar kerja yang di anjurkan oleh jabatan Farmasi yang berlangsung di Gold Cost Morib, banting, dan minggu depan lepas kursus, sekali lagi aku fly ke kuching, Sarawak. Hehehe.

Busy ngn kerja la penyebab aku jarang update blog, maklum lah masing2 ada komitmen kan? So kena la dahulu yang penting hehehe…

Ok la, nanti kita sambung lagi di next entry k J

Selamat Datang April...

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada kalian semua, mudah-mudahan sihat walfiat. Kita baru sahaja melepaskan pergi nya bulan mac, dan kita sambut baik kedatangan April pula, banyak kenangan yang telah kita tinggalkan di bulan Mac, dan cuba bina kembali kenangan yang baru di bulan April ini.

Sebelum aku meneruskan lagi coretan aku ini, aku nk berterima kasih kepada saudari Hajar Hamid, yang mana sudi join segment aku yang x seberapa tuh, aku ingatkan xda orang yang nak join, rupa2 nya ada yang join, walaupun sorang pun kira ok la kan? pada xda langsung, hakikat nya aku memang x kesah sama ada nk join or tak segment, tuh, aku buat tu pun suka2 sahaja. sekali lagi terima kasih kpd saudari hajar hamid ya.

Pantas sungguhkan masa berlalu, tut..tut..kita dah pun masuk bulan baru, dan bulan ini ada yang melangkah ke tahun yang baru, ada yang baru melihat dunia dan ada yang pergi meninggal kan kita buat selama-lamanya, itu lah lumrah kehidupan kita sebagai hamba Allah ini.

Rasanya semalam baru aku sambut kedatangan tahun baru, tetapi hakikat nya dah 3 bulan berlalu, dalam 3 bulan di tahun baru ni, ada yang azam mereka janjikan di awal tahun tempoh hari terlaksana? ataupun belum sampai lagi? ataupun kata-kata kosong sahaja, maklum la, awal tahun tgk org wish azam baru, kita pun ikut sekali kan? x nak ketinggalan katakan, azam tahun lepas pun lom lg tercapai,ni plak azam tahun nih...aku harap korang x sama cam aku maksud kan tu la ya...korang semua aku percaya akan usaha gak demi nk capai cita2 masing2 kan....

apa pun aku harap korang semua berjaya la ya, sambil usaha sambil la berdoa pada Tuhan, sambil dekatkan diri dengan Allah, insyaAllah tercapai la cita2 korang tu ya...

ampun dan maaf aku pinta, semperna bulan baru nih, harap tiada apa2 kesilapan yang akan aku lakukan di bulan baru ini, tetapi siapa la kita kan? manusia x akan terlepas dari melakukan kesilapan, tetapi cuba usahakan utk yang terbaik...Assalamualaikum.

SEGMENT : BLOG PILIHAN SAYA



Assalamualaikum.
Pertama kalinya dalam sejarah blogging aku membuat segment, selama empat tahunaku berada dalam dunia blogging, ini lah baru pertama kali aku mencuba untuk membuat segment.


Macamana nak joint segment ini?  Mudah saja, korang perlu ikut syarat-syarat yang tertera di bawah ini...itu saja.

Syarat-syarat

1.       Follow blog ini dan Like Pages My Life Story ( nak follow atau x terpulang pada korang la ya, tiada paksaan disini.)
2.       Buat satu entry yang bertajuk “SEGMENT:BLOG PILIHAN SAYA” dan korang perlu senaraikan 5 blog pilihan korang , yang mana korang suka baca atau sebagainya.
3.       Ceritakan serba sedikit tentang Blog Pilihan Korang tu ya
4.       Dalam enrtry tersebut letakkan Gambar di atas dan Link kan pada post ini.
5.       Dan juga Tag 3 orang kawan korang selain dari lima blog pilihan itu, pastikan orang yang di Tag itu tahu.

Senang je kan syarat-syaratnya. Selepas korang selesai buat entry tersebut, letakkan link entry itu diruangan komen entry ini ok.  Senang untuk  review nanti, dan Segment ini bertujuan untuk memperkenalkan rakan-rakan blogger yang lain dan disamping itu juga mengeratkan lagi hubungan kawan antara blogger-blogger yang lain.

Segment ini terbuka kepada sesiapa sahaja dan Tarikh tutup untuk menyertai Segment ini adalah pada 31 March 2012.
Terima kasih kerana sudi menyertai Segment ini. 

Jawapn Kepada Alasan Mereka Yang Tak Nak Menutup Aurat

Assalamualaikum, hari ni aku ingin kongsikan sedikit tentang bab penutupan aurat nih, sebab masih lagi ramai orang di luar sana khususnya bagi wanita muslim yang kurang faham atau saje2 x nk faham atau sebagainya, wallahu’alam x boleh nak kata la, entry kali aku cuba kongsikan sedikit tentang jawapan kepada beberapa alasan yang mana tidak mahu menutup aurat. Kalau boleh baca betul2 dan cuba fahami maksud sebenarnya, jangan lah terlalu ego dalam diri kita, nak ego ngn manusia boleh diterima, tetapi dengan Allah swt jangan sesekali k…sekadar perkongsian saja ya, nk terima atau tidak terpulang pada individu ya.



1. Walaupun dedah aurat, diri masih menjaga maruah dan tidak melakukan perkara tak senonoh?
”Janganlah nilai orang dari luarannya. Don’t judge a book by its cover!”
“Walaupun tidak pakai tudung, saya tetap masih jaga solat dan menjaga tingkah laku”
Jawapan:
Adakah anda mendakwa diri anda mempunyai hati yang suci, iman yang tinggi dan kononnya ia sudah cukup menjamin maruah diri tanpa perlu menutup aurat? Tetapi adakah anda berani menjamin bahawa semua lelaki ajnabi yang melihat aurat anda mempunyai hati sesuci dan iman setinggi anda juga?
Langsungkah mereka tidak memberi kesan dan tidak membangkitkan nafsu serakah mereka yang berada di hadapan anda? Jadi, perlu diberi kefahaman bahawa kewajipan wanita menutup aurat bukanlah semata-mata untuk menjaga maslahat dan maruah pihak wanita itu sendiri, tetapi maslahah yang lebih besar ialah menjaga masyarakat yang berada di sekelilingnya agar tidak terfitnah disebabkan budaya mendedahkan aurat.
Betapa banyak kes-kes jenayah rogol dan cabul berpunca daripada wanita sendiri yang mempamerkan tubuh badannya yang terdedah di hadapan khalayak lelaki. Maka tutuplah aurat bukan sekadar untuk anda, tetapi juga demi kemaslahatan orang lain di sekeliling.
2. Perempuan yang bertudung lebih teruk daripada tak bertudung?
“Ala… perempuan pakai tudung pun berperangai buruk!”
“Ada juga rakan saya yang betul-betul menutup aurat tetapi perangai dan kelakuan mereka lebih teruk dari perempuan yang tidak memakai tudung!”
“Ada seorang kakak tu pakai tudung, tapi perangai buruk, mengumpat sana mengumpat sini”
“Siapa kata orang tak pakai tudung semua jahat?”
Jawapan:
Ungkapan anda ini seolah-olah sedang memperlekehkan insan yang sedang berusaha mentaati perintah Allah (dalam bab tutup Aurat). Apakah anda perasan bahawa anda sudah lebih baik berbanding insan yang menutup aurat tersebut apabila anda berani melafazkan ungkapan seperti itu, sedangkan anda sendiri membiarkan aurat anda terbuka?
Salah sama sekali dalam hal ehwal agama, untuk kita membandingkan diri kita dengan mereka yang lebih buruk agama dan akhlak. Ia adalah teknik Syaitan untuk menghentikan seseorang dari melakukan usaha pemulihan diri kepada yang lebih baik.
Nabi bersabda:
Dua perkara yang sesiapa dapat perolehinya akan ditulis dirinya sebagai hamba yang bersyukur dan sabar, sesiapa yang gagal dalamnya, tidak akan ditulis sebagai orang bersyukur dan sabar. Iaitu sesiapa yang melihat tentang agamanya kepada mereka yang jauh lebih baik darinya, lalu dia berusaha mengikutinya, dan dalam hal keduniaan mereka melihat kepada orang-orang yang kurang darinya sehingga ia memuji Allah atas nikmat yang diperolehinya. (HR At-Tirmidzi)
3. Tidak mahu hipokrit bila bertudung?
“Bertudung ni perlukan keikhlasan…”
“Saya mahu berubah kerana saya sendiri yang ingin berubah. Saya mahu melakukannya dengan ikhlas, bukan kerana disuruh.”
“Buat apa pakai tudung kalau hati tak betul”
Jawapan:
Allah swt dan RasulNya telah mengarahkan seluruh wanita muslimah WAJIB untuk menutup aurat tidak kira sama ada seseorang itu ikhlas atau tidak, suka atau tidak, disuruh oleh orang lain atau terbit dari hatinya sendiri. Sama seperti mendirikan solat, membayar zakat, puasa Ramadhan dan semua arahan serta larangan Islam yang lain, sama ada seseorang itu ikhlas atau tidak, terpaksa atau tidak. Sekiranya ikhlas dijadikan alasan maka, ramai diluar sana tidak perlu solat 5 waktu kerana sukar mencapai tahap keikhlasan yang ingin dicapai.
Perlu diingatkan, jika seseorang menutup aurat secara ikhlas atau separa ikhlas, maka dia akan beroleh ganjaran sekadar keikhlasannya. Namun tanggungjawab fizikal yang diwajibkan oleh agama dikira sudah terlaksana secara zahirnya. ATAU kata lainnya, tatkala itu dia hanya BERDOSA SEKALI iaitu kerana tidak melaksanakannya secara ikhlas, tetapi dia terhindar dari dosa tidak mengerjakan yang wajib ke atasnya secara zahir.
Namun jika dia degil dan tidak menutup aurat, atas alasan TIDAK IKHLAS, TIDAK MAHU HIPOKRIT dan sebagainya, tindakannya itu menjadikannya BERDOSA di sisi Allah secara fizikal dan juga spiritual, atau dalam kata lainnya, dia berdosa DUA KALI.
Dosa di level pertama dan kedua sekaligus, malah lebih musnah apabila dosa level pertama itu sangat mudah bercambah apabila ia berjangkit kepada orang lain, seperti apabila sahaja ada mata lelaki bukan mahram yang melihat, ketika itu dosa bukan hanya dua kali tetapi sebanyak mata lelaki yang melihat. Adapun bagi mereka yang tidak ikhlas tadi, at least dia sudah terselamat dari cambahan dosa dari mata lelaki.
4. Menunggu seru untuk bertudung?
“Biarlah ianya datang daripada saya sendiri, bukan dipaksa sesiapa. Bila tiba masa, Insyaallah saya bertudung”
“Saya tahu hari itu akan tiba tetapi bukan sekarang”
“Insyaallah, apabila sudah berkahwin barulah saya bersedia”
Jawapan:
Jika bukan sekarang, maka adakah apabila sudah terlantar di rumah mayat baru ingin berubah? Sedarilah wahai diri, bahawa kematian akan datang secara tiba-tiba dan tiada sebarang jaminan umur masih panjang beberapa minggu lagi.
“Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang bisa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan jangan menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara mereka, putera-putera lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang ‘aurat wanita. Dan jangalah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka.Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.”   (Surah an-Nur ayat 31)



Blog yang Suam

Assalamualaikum dan selamat pagi kepada anda sekalian, amacam hari ini ada sihat?? Harap2 semuanya sihat la ya, takut la juga sebab musim ni musim berpenyakit, kalau tengok kat hospital ni, ramai yang sakit setiap hari, so kesihatan perlu la kena jaga, permakanan pun kena jaga..bukan doctor pun aku ni, sekadar nasihat menasihati aje…terpulang la nk terima atau x, kalau sakit datang hospital aku bagi ubat je la…hehehehe.

Panjang lak intro nya kan…hehe biasa la, lau x membebel pepagi nih x sah kan? Bebalik pada entry aku, kenapa blog semakin suam?? Nak tau? Sebebnya tuan punya blog pun dah suam juga, harap faham2 la ye…kekadang level kegigihan berblog tu tinggi, kekadang rendah, sama la hidup kita juga, kekadang kita berada di tangga atas, kekadang kita berada tangga bawah.

Ini semua bergantung pada Mood, kena tengok mood dulu macamana, lau mood ok, ok la, lau x, x la…bukan apa. Idea dalam kepala otak nih dah kurang, maybe sebab kurang membaca kot, maklum la sibuk ngn kerja. Hari2 dok baca nama ubat je, lama2 naik pening kepala nih dengan nama2 ubat nih…

Walaupun blog suam, tapi x bermakna mahu berundur, masih lagi kekal buat masa ni la…ok la..cukup disini dulu la ya..Terima kasih kepada korang smua ya..

4 Jenis Lelaki Yang di Tarik Perempuan ke Neraka



Di akhirat, wanita akan menarik empat jenis lelaki bersamanya ke dalam neraka. Artikel ini bukan untuk memperkecilkan wanita tetapi sebaliknya supaya kaum lelaki memainkan peranannya dengan hak dan saksama berdasarkan Al-Quran dan As- Sunnah serta berwaspada akan tanggungjawab yang di pikul…

Yang pertama : Ayahnya

Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuanya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat…tidak cukup kalau dengan hanya member kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

Yang Kedua , Suaminya.

Apabila si suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami, tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan muhrim apabila suami mendiam diri walaupun dia seorang yang alim seperti solat tidak bertangguh, puasa tidak tinggal maka dia akan turut di tarik oleh isterinya ke neraka.



Yang ketiga, Abang-abangnya.

Apabila ayah nya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya..jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya di biar melencong dari ajaran ISLAM..tunggulah tarikkan adiknya ke neraka kelak.

Yang akhir sekali Anak lelakinya.

Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari islam, bila ibu membuat kemungkaran pengumpat, mengata dan sebagainya, maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak. Nantikan tarikan ibunya ke neraka.

Maka kita lihat betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikkannya begitu hebat, maka kaum lelaki yang bergelar ayah/suami/abang atau anak harus memainkan peranan masing-masing.

Firman Allah SWT :-



Harga seseorang yang beriman amatlah berharga. ALLAH SWT nilaikan seseorang muslim dengan SYURGA , semua kaum muslimin yakni yang mengucap kalimah tauhid dijamin masuk syurga  dengan itu janganlah kita membuang atau tidak mengedah janji dan peluang yang ALLAH SWT berikan pada kita…wallahua’lam…..

Petang yang suam ...

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua, minggu ni agak lemau juga la tuk aku update blog, entah kenapa aku x tahu.

Hari ni, x sesibuk semalam, so boleh la aku update blog tuk hari ini, dah berapa hari dah mata aku ni layu je, x cukup tidur, penuh dengan aktiviti je, sampai masa tuk rehat pun xda. Ikutkan hari ni aku malas nak wat kerja, tapi bila difikirkan x elok la plak kan, org dah amanah kat kita tuk wat keja, kita lak malas2 nak wat kerja, lau bab time terima gaji, laju je kan?

Biasalah hidup ni xda masalah, x lengkap hidup nih, aku anggap apa yang berlaku pada diri aku nih, sebagai dugaan dari Allah swt. Dan aku haru tabah menghadapinya..aku x boleh nk melawan takdir yang telah ditentukan, kerana aku insan biasa, hanya seorang hamba biasa saja disisi Allah.

Apa yang telah berlaku, biar la ia berlalu pergi, kalau di ingatkan kembali memang boleh buat hati sakit dan jiwa x tenang. So lupakan itu semua, malah fikir apa yang akan berlaku di hadapan. Jadi lah seorang yang matang, dan jangan terlalu mengikut emosi, bila emotional menakluk diri kita, itu lah yg akan menghancurkan hidup kita, dan menjadi seperti manusia yang x punyai akal.

Tapi ini semua sudah biasa di lalui oleh mana2 orang, yang penting pandai control diri sendiri dan matang dalam melakukan sesuatu atau  matang dalam membuat sebarang keputusan.

Ingat la wahai sahabat, hidup ni jangan terlampau sangat ego tu ya, fikir la, kita hamba yang hina dan jijik di sisi Allah, sedar la….sesungguh nya ego tu boleh membuat kan orang benci akan kita. Lau nak ego sekalipun biar la bertempat k.

Happy Sunday :)

Assalamualaikum. Selamat berhujung minggu semua, bila sebut hujung minggu nih, ramai dikalangan kita suka keluar kemana saja, x kira la dengan pasangan ataupun keluarga, sebab hujung minggu ni masa yang berpeluang bersama mereka, walaupun 2 hari sahaja hari minggu, kalau digunakan dengan sebaik mungkin, InsyaAllah akan cukup.

Seperti aku la, hujung minggu aku busy kan aktiviti ngn kawan2, lau nk bersama family kena balik kampung, lau blk lak setakat 2 hari memang x cukup masa dan rehat, dan happy tu kejap je..walauapapun apa yang kita ingin lakukan itu biar lah berfaedah dan memberi manfaat kpd kita semua k...

Petang ni just rest kat umah je, coz malam ni kawan ada wat birthday party, so maybe malam ni baru keluar kot...so hari ni ada la masa tuk menonton tv dan memasak :)

Dah x tau nk type apa lg nih, mmndangkan type via iPhone so macam ada je typo kot...k la happy sunday n have a nice day to u all :)

Ubat Tradisional...

Assalamualaikum.

Teringat kisah-kisah silam semasa di zaman kanak-kanak dahulu, yang agak super nakal, selalu buat kecoh dan wat hal. Tetapi itu dulu, kini dah berubah banyak sangat, pemikiran pun dah matang.

Hari ini aku kongsikan kisah silam aku yang mana aku tidak dapat nak dilupakan sehingga kini. Dulu aku dan adik aku suka panjat pokok, tak kisah la pokok apa pun, kami panjat je, jatuh tu ada la jarang-jarang, biasa la budak nakal mana nak ada rasa serik kan? walaupun sakit hehe.

Pada satu petang tu, aku ngn adik aku ni panjat la pokok jambu yang ada kat depan umah aku tuh, tak silap aku masa tu umur aku 7 or 8 tahun, masa aku dan adik aku berada di atas pokok tuh, kami tak perasan sebenarnya kat dahan depan aku tu ada sarang tebuang, masa aku nk ambil buah jambu la baru aku perasan sarang tebuang tuh. baru je nk mengelak dari sarang tu, adik aku pula pg tarik hujung dahan tuh, lepas tu korang pun tahu apa jadikan.

Dapat la habuan nak pokok jambu hari itu, elok je tebuang tu sengat kat hidung aku, masa tuh dah x fikir dah, terus terjun dari pokok, sib baik x patah kaki. Panik nya pasal kan, tapi aku rasa kan, di sebabkan tebuang sengat hidung aku, tu hidung aku tinggi kot??? hahahaha

Gara-gara sengatan dari tebuang aku demam, sambil hidung aku membengkak, tido je la keja aku, x tahan sakit nya pasal. Tapi bila aku terbangun dari tidor aku terasa satu cecair yang xda bau ada kat hidung aku, baru aku nk sapu buang, tetiba Arwah nenek marah, katanya itu ubat, nanti lau x letak ubat, lambat sembuh la katanya..aku pun biarkan.

Malam tu plak lepas abah aku balik ke rumah, dia usik aku, katanya kat atas hidung aku tu tahi lembu, marah la aku bila dengar abah aku kata macam tu kan? x pasal2 abah kena marah ngan nenek hehe.. tapi memang betul pun ubat nenek letakkan kat hidung aku tu, cepat sembuh..sakit pun kurang.

Korang nk tahu x, ubat apa yang nenek aku gunakan tuh??? aku pun masa tu tertanya-tanya la juga, bila dah ok, baru la aku teringat nak tanya nenek, tapi jawapan nenek kasi tuh sebenarnya betul la apa yang abah aku cakap kan? katanya lau nenek cakap nanti aku buang cecair tu kat atas hidung aku tuh, so nenek terpaksa la bohong ngn aku. katanya ubat tu sebenarnya "TAHI LEMBU" yang masih fresh lagi, katanya lagi ambil yang bahagian atas je xda la bau nanti.

Bila aku dengar nenek aku cakap cam tu terdiam la aku, nak kata apa kan? so itu lah ubat tradisional nenek aku guna tuk sembuh kan hidung aku dari bengkak kena sengatan tebuang...

Disebabkan "TAHI LEMBU" la aku ingat sampai sekarang, bila teringat, rindu plak rasanya pada Nenek....nenek dah xda...:(

Al-Fatihah untuk Nenek ....

Ujian dariNya

Assalamualikum hari penghulu segala hari, mudah-mudahan hari ini dirahmati dan di berkati oleh Allah swt.

Hari ini aku x berapa nk sihat, dan terpaksa MC, rasa berat je nk MC, tapi keadaan x mengizinkan, terpaksa la aku berehat di rumah, siapa sangkakan, semalam elok lagi, sihat walfiat, tetiba pagi nih badan terasa panas, dan rasa tidak selesa…tambah lak ngn selsema n batuk…ini semua bukan kita minta, tapi ini adalah ujian dari Allah pada aku.

Kenapa Allah sentiasa menguji hambaNya? kerana Allah mahukan kita ingat padaNya, kerana Allah rindu pada kita semua,kalau Allah x bagi kita sakit, kita kekadang lupa akan Dia, sebab tu lah di bagi kita sakit. Sungguh besar kuasa Allah swt…

tetapi ada sesetengah manusia yang x boleh nk berfikir dengan waras, kerana menyalahkan Allah  memberi kesakitan kepada mereka, kalau mereka fikir sudah tentu mereka tahu apa sebab musabab Allah turunkan ujian kepada mereka.

setinggi mana sekalipun darjat kita, sekaya mana pun kita, kita tetap manusia biasa, manusia yang telah di cipta oleh Allah swt, adakah kita lupa siapa yang mencipta kita hidup di dunia yang fana ini? dan siapa yang memberi kesihatan tubuh badan kepada kita? adakah kita lupa siapa yang memberi rezeki kepada kita? kalau kita ingat sudah tentu kita panjatkan kesyukuran kepada Allah swt.

Tetapi sebaliknya, ada segelintir manusia yang suka menyalahi Allah swt, kerana menghalang mereka untuk bekerja, katanya bila dah sakit camana nak kerja ? tanggapan dan pemikiran negetive ini lah yang perlu kita elakkan. Takut nanti kite terpesong pada ajaran NYA.

Allah rindu kan kita sebenarnya,DIA rindu nak dengar kita sebut nama NYA ,  DIA rindu nk tengok kita dekat dengan NYA, DIA rindu nk tengok kita sembahyang berjemaah di masjid2NYA bila masuk nya waktu, DIA rindu pada Doa kita.

di sebabkan DIA RINDU lah, DIA beri ujian kepada kita, DIA nak uji samada kita ni seorang yang kuat agamanya atau lemah agamanya…kalau korang perasan la, bila kita sakit, kita selalu sebut perkataan “ALLAH” , “YA ALLAH” , disebabkan ini lah Allah bagi ujian pada kita, sebab kita sering menyebut dan memanggil nama NYA, masa kita sihat ada selalu kita sebut namanya? kalau orang yang menunaikan solat fardhu 5 waktu sehari semalam tu, memang selalu la dia menyebut nama ALLAH, tapi bagi yang langsung tidak menuaikan perintahNya???

ini aku cakap untuk diri aku sendiri, dan untuk korang juga, sebab aku tahu di mana tahap aku di sisi ALLAH, sebab aku tahu apa yang aku lakukan ini, Hanya Allah sahaja yang tahu segala2nya. walauapapun aku terima dengan tabah dan sabar ujian dari ALLAH, sebab aku tahu ALLAH sayangkan aku, sebab itu dia beri ujian pada aku.

Ampun maaf jika ada kesilapan yang tak disengajakan atau sebaliknya ya….Assalamualaikum.

Mengapa remaja perlu membaca bahan bacaan yang bermutu?


Jika remaja tidak berminat membaca mereka akan ketinggalan tentang perkembangan pesat yang berlaku di dunia pada hari ini. Dunia pada era globalisasi ini adalah bertunjangkan maklumat dan ilmu sebagai asas perkembangannya. Sekiranya remaja tidak gemar membaca, tambahan pula jika mereka hanya membaca bahan bacaan yang ringan dan bercorak hiburan, gosip, hal-hal picisan, tahayul, kisah-kisah artis dan penghibur semasa, ilmu mereka tidak akan berkembang.
Remaja perlu membaca bahan-bahan bacaan yang bermutu untuk melatih diri supaya berfikir dan menganalisis. Generasi yang membaca bahan bacaan yang bermutu akan dapat menghasilkan idea-idea yang bermakna untuk diri, masyarakat dan negara. Dalam bahan bacaan yang bermutu terkandung maklumat dan ilmu yang amat berguna untuk remaja.
Masyarakat Barat dan Jepun amat gemar membaca. Membaca bukan saja menjadi tabiat sebahagian masyarakat mereka di segenap peringkat, tetapi juga menjadi santapan jiwa.  Bagi mereka, mendapat bahan bacaan yang digemari ibarat mendapat teman yang sangat dikasihi. Kalau remaja rajin membaca bahan bacaan yang bermutu nescaya pada masa hadapan mereka mampu menempa kejayaan dan perubahan yang berguna untuk masyarakat dan negara seperti orang Barat dan Jepun tersebut.
Tabiat membaca mesti dipupuk dan dilatih sejak kecil lagi. Anak-anak yang masih kecil patut didedahkan dengan bahan-bahan bacaan yang bermutu supaya daya pemikiran mereka akan berkembang dan dapat meningkatkan ilmu pengetahuan. Sekiranya remaja membaca bahan bacaan yang tidak bermutu mereka hanya berupaya memikirkan perkara-perkara yang remeh sahaja. Justeru, apabila dewasa mereka tidak akan berupaya menghadapi desakan hidup yang kian mencabar.
Sebagai negara yang sedang menuju tahap negara maju dan berpendapatan tinggi  Malaysia seharusnya memiliki generasi muda yang berminat membaca kerana kemajuan negara banyak bergantung kepada kemampuan ilmu pengetahuan dan pemikiran rakyatnya supaya kita tidak akan terpinggir daripada arus maklumat, ilmu dan juga kemajuan pada era globalisasi yang sedang kita tempuh. Proses memajukan negara harus seimbang dengan darjah kemampuan rakyatnya berfikir.

CONGRATULATIONS

Assalamualaikum.

Result SPM pun dah diketahuikan hari ni, ada yang dapat result yang cemerlang, ada yang dapat result sederhana, yang sederjana tu jangan la sedih2 ya..terima dengan tabah ye..mungkin usaha sebelum ni x mencukupi kot....

Apa2 pun aku nk ucapkan kepada semua pelajar yang mendapat result SPM hari ini

Kita semua impinkan

Assalamualaikum

kalau di tanya semua orang inginkan keluarga bahagia
sama lah dengan aku juga. kerana Kebahagiaan  sesuatu keluarga bukanlah diukur dari segi mata-benda, tapi sejauh mana keta’atan keluarga kepada Allah.


bagi aku keluarga adalah segala-galanya...bila keluarga bahagia kita pun akan bahagia, hidup pun aman.

kehidupan kita....

Assalamualaikum.

Kita terlalu mengejarkan ini

dan ini



sehinggakan kita abaikan dan lupakan ini...


sama-sama la kita renungkan k...

simple je entry aku nih....semoga jelas maksud yang cuba disampaikan....Assalamualaikum