Macamana kita nak berjaya dalam hidup?


Assalamualaikum, apa khabar semua? harap-harap semuanya sihat walfiat serta dipanjangkan umur, InsyaAllah. Sejak kebelakangan ini aku dah jarang update blog, jarang berfacebook, jarang bertwitter dan senang cakap jarang online, ini semua atas sebab-sebab tertentu, bukan bermakna aku dah tidak aktif dalam semua ini, Cuma aku jarang  dan kurang online.

Entry aku kali ini ingin berkongsi macamana kita nak berjaya dalam hidup kita, Kalau kita tanya siapa nak berjaya, semua orang akan jawab nak berjaya kan? Ke ada yang x nak berjaya? Mustahil la kalau ada orang  yang x nak berjaya dalam hidup nya kan? Tetapi kita tahu ke macamana nak berjaya dalam hidup???

Dalam hidup kita ni banyak sangat masalah ? Ada yang sepanjang masa ada masalah betul?, kalau kita ada masalah, emosi kita terganggu , otak kita bercelaru dan mula la makan x kenyang, tidur x lena, mandi x basah  Bila memikirkan masalah, kan?  Masalah ini pula pelbagai, ada masalah di pejabat, ada masalah di rumah, ada masalah ngn kawan, ada masalah dengan kekasih dan sebagainya.

Macamana kita nk berjaya kalau kita x pandai keluar dari masalah dan menyelesaikan apa yang masalah yang sedang kita hadapi?  Jadi macamana cara kita nak selesaikan masalah kita ni, ok yang pertama dan yang penting la, kita mestilah kena kenal pasti apa punca masalah kita yang sebenarnya, ok katakan kita dah tahu apa punca masalah kita sebenarnya , tetapi ilmu kita xda, maka jika ilmu xda boleh x kita nak selesai masalah tuh? Jadi kat sini kita juga perlu jadi seorang yang bepengetahuan, baru la mudah untuk kita selesaikan masalah tersebut, bila kita dah tahu semua ni baru la kita boleh bertindak untuk menyelesaikan masalah.





Dalam hidup ni kita yang tentukan dan kita juga yang pilih cara hidup kita macamana , sebab dalam Al-Quran, Surah Ad-Rad, ayat 11 telah menjelaskan “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum kecuali jika mereka mengubah diri mereka sendiri”. Kalau kita nak berjaya kita mesti lah ada azam dan niat dalam diri ingin berubah.

Untuk kita berubah kita mesti lah kena ada daya akal yang kuat, daya hati yang teguh, dan daya fizikal yang sihat. Kenapa ketiga-tiga ini penting? Sebab kalau ketiga-tiga ni kita xda macamana kita nak berubah kan? Dari perspektif aku lah, daya hati kita tu kena la kuat sebenarnya , kalau hati kita x kuat, kemungkinan akan timbul rasa iri hati dan dengki dengan kejayaan orang, dan mudah terpengaruh dengan manusia2 yang tidak mahu tengok kita berjaya. Dan daya akal pula, kenapa kita selalu rasa tertekan atau sebagainya? Sebab kalau kita nak tahu bila kita kurang nya ilmu pengetahuan dan kemahiran , ini lah yang akan membuatkan kita berada dibawah dan sukar untuk mencapai kejayaan. Dan Daya Fizikal pula bila ada masalah kesihatan ini juga menjadi faktor2 sebenarnya, jadi kesihatan fizikal kita perlulah kena jaga sentiasa.

Dan apa yang penting untuk kita berubah nih, mestilah kita bermula dengan sedar dan insaf, bila kita dah sedar dan insaf ni baru la kita tahu cara macamana kita nk perbaiki segala kesilapan kita selama ini, dan kita mestilah kena ingat 3 tuntutan Allah kepada setiap anak adam, yang pertama kita mestilah ada ILMU pengetahuan , dan kedua AMAL  JARIAH dan yang ketiga mestilah menjadi anak yang SOLEH, jika ketiga2 ini kita jaga insyaAllah kita akan berjaya dunia dan akhirat.

Sebenarnya banyak lagi apa yang aku ingin kongsikan disini, tetapi buat masa ini cukup la disini ya, aku hanya kongsikan apa yang aku perolehi, jika ada kesilapan sila tegur, x salah kita saling tegur menegur dan nasihat menasihati untuk ke arah kebaikan. Sebab aku tahu aku hanya manusia biasa sahaja. Dan nanti aku kongsikan macamana ingin berubah untuk menjadi manusia  yang dikatakan oleh Allah “Manusia diwujudkan setinggi-tingginya makhluk”  insyaAllah ada masa nanti aku akan kongsikan.

Ini semua bukan aku copy paste, tetapi ini datang dari pemahaman aku yang dapat dari kursus yang aku hadiri selama 2 hari ni, aku kongsikan disini, untuk diri aku sendiri dan untuk kita semua, maklum la kita ni manusia biasakan, sering sangat lupa kepada hal2 yang sebegini, so jika aku lupa aku boleh rujuk balik disini. InsyaAllah aku akan cuba untuk tidak lupakan. Sebab aku tahu ramai yang mengelami  penyakit DEKLESIA (penyakit cepat lupa)  Cuma kita je yang  x sedar akan kehadiran penyakit ini betul.

Jadi pesanan aku kat sini, setiap apa yang kita nk buat kita mestilah kena yakin pada diri kita sendiri, sebab bila kita yakin baru la kita dapat buat sesuatu perkara tu dengan semangat.

Apa yang baik datang dari ALLAH swt dan apa yang kurang tu datang dari aku sendiri.

No comments: